شانا- پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های غرب و نوسان حجم معاملات نفتی ایران و چین در سال جاری میلادی، صادرات نفت جمهوری اسلامی به بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا تثبیت خواهد شد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مازیار حجتی، مدیر نمایندگی شرکت ملی نفت در چین از امیدواری ایران به تثبیت صادرات نفت به این کشور با وجود تحریم‌های غرب، خبر داد. بر پایه اطلاعات اداره گمرک چین، واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی به یک میلیون و ٦٠ هزار تن، معادل ٢٥٠ هزار بشکه در روز رسید تا مجموع صادرات جمهوری اسلامی به این کشور در سال جاری میلادی به ١٧ میلیون و ١٠٠ هزار تن برسد.
به باور حجتی، افت واردات نفت چین از ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی، کوتاه مدت بوده در آمارها ماه دسامبر سال جاری میلادی، حجم این واردات تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. وی گفت: نارسایی‌های فنی در برخی پالایشگاه‌های چین از بخشی از واردات این کشور از ایران جلوگیری کرد، اما امیدواریم در پایان سال جاری میلادی، بتوانیم همه مقدار نفت تعیین شده در قراردادها را به چین صادر کنیم. واردات نفت چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی ١١ درصد نسبت به دوره مشابه در سال ٢٠١٢ میلادی افزایش داشت و با این همه، آمریکا همچنان این کشور را از مجازات به خاطر لغو تحریم‌های ایالات متحده ضد ایران، معاف کرده است.