شانا- قائم‌مقام وزیر نفت با اشاره به لغو برخی تحریم‌های نفتی اظهار کرد: مشتریان نفت ایران از این پس می‌توانند با بیمه و کشتی‌های خود نفت ایران را خریداری و حمل کنند. سیدکاظم وزیری‌هامانه صبح امروز (چهارشنبه ششم آذر) در حاشیه مراسم صبحگاه مشترک بسیجیان وزارت نفت در جمع خبرنگاران درباره فرصت‌های ایجاد شده در زمینه لغو تحریم‌های بیمه نفتکش‌های ایرانی و غیر ایرانی اظهار کرد: ایران تا پیش از توافقات هسته‌ای صورت گرفته در ژنو و لغو تحریم‌های نفتی، اجبارا نفت خام صادراتی خود را به وسیله کشتی‌های ایرانی برای خریداران حمل می‌کرد، از این رو حذف محدودیت‌های موجود باعث آسان شدن عملیات فروش نفت و توسعه آن می‌شود. وی با بیان اینکه هم‌‌اکنون در شرکت‌های نفتی بین‌المللی با توجه به لغو برخی تحریم‌های نفتی و پتروشیمی علاقه و آمادگی لازم برای حضور در صنعت نفت ایران به وجود آمده است، گفت: این شرکت‌ها طی ماه‌های گذشته این علاقه را در رسانه‌های خود بیان کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود به محض لغو کامل تحریم‌ها به ایران بازگردند.

فروش محصولات پتروشیمی با دور زدن تحریم‌ها در سال‌های گذشته

وزیری‌هامانه در خصوص بازیابی مشتریان محصولات پتروشیمی ایران به دلیل وجود تحریم‌های یک جانبه غرب نیز تاکید کرد: تا امروز هیچ گونه محصول پتروشیمی تولید شده در کشور روی دست تولید‌کنندگان باقی نمانده است و ایران به هر شکل ممکن تاکنون با عبور از تحریم‌ها، محصولات خود را صادر کرده است.

وی افزود: با لغو تحریم‌های اخیر در حوزه پتروشیمی روند صادرات این محصولات آسان تر خواهد شد. قائم مقام وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، ایران مطالبات مالی حاصل از فروش نفت خود را باز‌گرداند و کشور از مشکل‌های موجود در انتقال ارز رها شود.

رفع مشکلات در حوزه پالایشی

وزیری‌هامانه درباره آخرین وضعیت طرح‌های جدید پالایشی کشور به خصوص ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز اظهار کرد: برای تک تک این طرح‌ها تجدید هیات مدیره صورت گرفته و مشکلات تعیین تکلیف سهام آنها رفع شده، ضمن آنکه هم‌‌اکنون تلاش می‌کنیم برای طرح‌های اولویت دار در این حوزه تامین اعتبار لازم را انجام دهیم تا سرعت ساخت این پروژه‌ها افزایش یابد. قائم مقام وزیر نفت تاکید کرد: ما اطمینان داریم که صنعت نفت به اهداف پیش‌بینی شده خود در برنامه چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور دست خواهد یافت.

وی افزود: صنعت نفت با تامین به موقع انرژی و ارز کشور موتور محرکه اقتصاد کشور است، از این رو این صنعت باید روی پای خود بایستد و برای تحقق این امر باید خود‌اتکایی و ساخت داخل سرلوحه کار قرار گیرد.