استراتژی نفتی ایران بعد از تحریم
گروه نفت و پتروشیمی - رفع تدریجی تحریم‌های کشور که انتظار می رود بعد از توافق ژنو به خصوص در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اتفاق بیفتد موضوعی است که از اهمیت بالایی بین فعالان و دست‌اندرکاران این صنعت برخوردار است. این موضوع تا حد زیادی قادر است محاسبات نفتی کشور را دستخوش تغییر سازد؛ این تغییر علاوه بر آنکه در فضای داخلی اقتصاد کشور از ابعادی همچون افزایش درآمدهای نفتی، توسعه زیرساخت‌ها، تامین نیاز مالی بخش‌های مختلف و ... حائز اهمیت است، در فضای بین‌المللی نیز قادر به ایجاد زمینه‌های فوق‌العاده‌ای از توسعه سیاسی و اقتصادی است. بازگشت شرکت‌های نفتی به کشور اولین جرقه این توسعه مناسبات محسوب می شود.
وزیر نفت ایران در مدت اخیر به خوبی اثبات کرده است که موقعیت‌های مناسبی در جهان قابل شناسایی است که دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز حاصل استفاده از همین مزیت‌ها است. این در حالی است که روز چهارشنبه این احتمال وجود دارد که ایران بتواند دبیر کل اوپک نیز بشود. از طرفی شرکت‌هایی همچون شل، توتال، انی ایتالیا و... در صف بازگشت به حوزه‌های پراهمیت نفتی هستند. معاون امور بین‌الملل وزارت نفت روز یکشنبه در گفت‌وگو‌ی مفصلی با خبرگزاری فارس با اشاره به توافق ژنو، تاثیر تحریم‌ها بر فروش نفت و معلق ماندن تحریم‌ها به مدت ۶ ماه گفت: تاثیر تحریم‌ها بیشتر مربوط به سیستم بانکی و مساله نفت و گاز است، به طوری که آن مقدار نفتی را که سهمیه‌بندی شده بود، به راحتی نتوانستیم بفروشیم و این موضوع هزینه‌‌هایی برایمان در برداشته است. ماجدی تاثیر توافق‌نامه ژنو در حوزه نفت و گاز را تسهیل در فروش در حدی که مجاز هستیم، دانست.
به گفته وی در این رابطه بیمه‌ها نیز لغو تحریم می‌شوند و همین دو عامل چند اثر خواهد داشت؛ اول از نظر فروش مشتریان نفت می‌توانند بیایند و قراردادهای بلند‌مدت ۶ ماهه با ما ببندند و این قرارداد جای قراردادهای کوتاه‌مدت عقد شود و در ثانی هزینه بیمه مشکلی بود که خیلی از کشورها با آن مواجه می شدند، حتی هندی‌ها مشکل زیادی در خصوص بیمه‌ها داشتند و بنابراین در این مقطع این دستاورد را داشته تا بتوانیم حجم نفتی که سهمیه ما است را به راحتی به فروش رسانیم و خریداران می‌توانند به این دوره ۶ ماهه اعتماد کنند زیرا با مشکلی مواجه نخواهند شد که به سراغ دیگر فروشندگان نفت بروند و به راحتی می‌توانند نفت ما را خریداری کنند.
معاون وزیر در خصوص آزاد سازی پول نفت در اثر تعلیق تحریم‌ها گفت در ترجمه متن تفاهمنامه اشاره شده است که مقداری از پول‌های نفت که قبلا فروختیم و بلوکه شده آزاد شود، اما این سوال نیز برای ما مطرح است که آیا از تاریخ این توافق‌نامه پول‌های فروش نفت ما دوباره بلوکه خواهد شد و تنها ۴ یا ۶ میلیاردی که گفته‌اند آزاد خواهد شد.
البته در بخشی از متن تفاهمنامه اشاره شده که یک کانال بانکی ایجاد می‌شود تا مبادلات تسهیل کننده باشد که قاعدتا می‌توان این مبالغ را برداشت کرد که این فروش‌های جدید مشکل قبلی را نخواهند داشت.
همچنین وی خاطر نشان کرد که بازار نفت در گذشته و حالا تفاوت دارد به طوری که در گذشته نفت را به شرکت‌ها می‌‌فروختیم، ولی حالا در پس معامله با شرکت‌ها توافق دولت با دولت نیز هست. وی با اشاره به اینکه سقف فروش نفت برداشته نشده گفت: نمی‌توان گفت احتمال دارد اروپایی‌ها برای خرید نفت ایران مراجعه کنند، زیرا یک سهمیه فروش داریم که این سهمیه را ما با زحمت می‌فروشیم، بنابراین بعید به نظر می‌رسد اروپایی‌ها برای خرید نفت به ایران مراجعه کنند. وی افزود: میزان نفت قابل عرضه افزایش پیدا نکرده است؛ فقط جریان فروش نفت تسهیل شده ولی در مورد پتروشیمی شرکت‌های اروپایی اظهار علاقه کرده‌اند و می‌خواهند که محصولات ما را خریداری کنند.
ماجدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش کشورها برای افزایش سهم خود در بازار نفت گفت: با توجه به اینکه مقدار صادرات نفت ایران افزایش پیدا نکرده و تنها تا اندازه‌ای فروش نفت و گرفتن پول آن سهل شده است در آینده که تحریم‌ها برداشته می‌شود ممکن است جنگ قیمت‌ها از سر گرفته شود و در نتیجه سهمی را که ما در کره و ژاپن و دیگر کشورها داشتیم دوباره به دست خواهیم آورد و این رقابت نرخ قیمت، احتمالا رخ خواهد داد. وی پیشنهاد کرد بهتر آن است که کشورهایی که به تازگی به این بازار ورود پیدا کرده‌اند همکاری کنند و بازاری که در یک مقطع به‌دست آورده اند را تخلیه کرده و کنار بروند؛ هرچند برخی از کشورها مانند عراق سعی کردند تا بازار نفت ایران را تصاحب کند که با بازگشت سهم نفت ایران قطعا عراق نیز از بازار ما خارج خواهد شد اما اگر کشورهایی که به تازگی وارد بازار شدند نخواهند بازار را تخلیه کنند، قطعا با چالش قیمتی مواجه خواهند شد.
معاون وزیر نفت همچنین اعلام کرد در حال حاضر از طریق کانال‌هایی مشغول مذاکره با شرکت‌هایی مانند شل هستیم و طلب‌هایی داریم که این طلب‌ها با توجه به گشایش جدید قابل حل خواهد بود. در عین حال مذاکره ما با برخی از شرکت‌ها و کشورها برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده در حال انجام است. اکنون بهره‌برداری از این پول‌ها در مقابل کالا راحت است اما به دنبال دریافت پول هستیم و حتی برخی از این شرکت‌ها و کشورها نیز اعلام کرده‌اند که این پول را می‌خواهند پس دهند و اکنون دنبال راه‌ انتقال این پول‌ها هستیم که راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد.