حضور شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌های صنعت نفت با حفظ منافع ملی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از حضور شرکت‌های توانمند و قدرتمند بین‌المللی برای توسعه میادین پارس جنوبی در چارچوب منافع و عزت ملی می‌توان بهره گرفت. به گزارش «شانا»، جلیل جعفری بنه خلخال گفت: امیدواریم با تدبیر، رعایت مصالح کشور و سیاست‌های اصولی که مقام معظم رهبری دارند در چارچوب منافع و عزت ملی بتوانیم از شرکت‌های توانمند و قدرتمند در سطح بین‌المللی برای توسعه میادین پارس جنوبی استفاده کنیم. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: قطر هم‌اکنون سه برابر ایران از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کند و منابعی را که ما می‌توانستیم به دست آوریم آنها به غارت برده‌اند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه البته شرکت‌های توانمند داخلی هم باید در توسعه میادین نفتی مورد حمایت قرار بگیرند، افزود: شرکت‌های داخلی نباید نگران باشند و از تخصص آنها نیز باید استفاده شود.

وی در ادامه درباره امکان افزایش ظرفیت تولید نفت، با بیان اینکه امکان افزایش ظرفیت است اما نه با شتاب، گفت: باید تلاش کنیم شیب صادرات را زیاد کنیم تا در زمان کمتری به شرایط قبل از تحریم برسیم. جعفری با بیان اینکه اوپک جمعی از کشورهای تولید‌کننده نفت است که منافع مشترکی را دنبال می‌کنند و فضای همکاری و حمایت میان آنها وجود دارد، افزود: اوپک نسبت به افزایش سهمیه تولیدی ایران با رعایت سقف تولید این سازمان (در حد ٣٠ میلیون بشکه در روز) نظر مثبت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: انتظار داشتیم که در فضای مثبتی که در عرصه بین‌الملل پیش آمده دبیرکلی اوپک به ایران می‌رسید، حال امیدواریم در یک سال پیش‌رو مسوولان وزارت نفت و وزارت خارجه رایزنی گسترده‌ای برای در اختیار گرفتن پست دبیرکلی اوپک از سوی ایران انجام دهند.