گروه نفت و پتروشیمی- در شرایطی روز گذشته بهای نفت آمریکا در بازارهای جهانی 51/0 درصد کاهش یافت که در روزهای اخیر پیش‌بینی افزایش بیشتر قیمت توقف یا کاهش سیاست‌های فدرال رزرو در مورد سیاست‌های محرک اقتصادی، سرمایه‌گذاران را در شرایط انتظار فروبرده است.
این در حالی است که داده‌های اقتصادی ایالات متحده مثبت است و پیش‌بینی‌ها از بهبود آمار اشتغال و شاخص‌های اقتصادی دیگر خبر می‌دهند. در این میان احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و موافقت کنگره با بودجه سال آینده همگی آثار بسیاری را بر خریدهای نفت آمریکا گذاشته و به کاهش قیمت نفت منجر شده است. در عین حال با آنکه هفته گذشته تردیدها نسبت به بهبود صادرات نفت لیبی، بهای نفت برنت را با افزایش مواجه کرده بود اما روز گذشته قیمت نفت برنت با ۳/۰ درصد کاهش روبرو شد. به این ترتیب روز جمعه قیمت نفت‌های خام آمریکا و برنت به ترتیب به ۹۷ دلار و ۳۳/۱۰۸ دلار رسید.
این در حالی است که بهای نفت خام آمریکا همچنان تحت تاثیر آمارهای دولتی است که از رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی و کاهش تقاضای نفت حکایت می‌کنند و انتظار می‌رود کاهش بیشتری را تجربه کند. بر این اساس اختلاف قیمت دو نفت خام به اندکی بیش از ۱۱ دلار رسیده که در مقایسه با جمعه دو هفته قبل روندی کاهشی را نشان می‌دهد.
در این بین بسیاری از دلالان نفتی بر این باورند که کاهش شدید در ذخیره‌سازی‌های نفت خام به دلیل خالی کردن ذخیره تاسیسات نفتی با نزدیک شدن به پایان سال برای جلوگیری از پرداخت مالیات بوده و نشانه تقاضای بالا نیست.
به‌گزارش «شانا» فیل فلین، کارشناس انرژی در پرایس فیوچرز گروپ شیکاگو، در ایالت ایلی نویز گفت: در پایان سال پالایشگاه‌ها تمایل به کم کردن عرضه خود دارند. البته فکر می‌کنم همگان اطلاع داشته باشند که رقم این کاهش آنچنان زیاد نیست.پیش‌بینی‌ها مبنی بر بازگشت عرضه نفت لیبی به بازار جهانی در روزهای گذشته بهای برنت را حتی تا دو دلار کاهش داده بود و آن را به بهای شاخص آمریکا نزدیک کرده بود، اما قیمت‌ها روند باثباتی را به تدریج در پیش گرفتند. دولت لیبی انتظار دارد که تا پایان این هفته سه پایانه نفتی بازگشایی شوند اما کارشناسان معتقدند بازار منتظر وقوع این رخداد است.