افزایش پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٤
آژانس بین‌المللی انرژی به دنبال رشد ناگهانی تقاضای نفت خام آمریکا در طول یک دهه گذشته، پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت را نسبت به برآورد پیشین خود افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری پلاتس، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه در تازه‌ترین گزارش ماهانه بازار نفت، پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشین خود روزانه ٢٤٠ هزار بشکه افزایش داد و اعلام کرد که این مقدار در سال ٢٠١٤ میلادی به مجموع روزانه ٩٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه می‌رسد.
رشد تقاضای نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) به ویژه آمریکا از دلایل افزایش برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٤ به شمار می‌آید. برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٣ نیز بازبینی شد و با رشد روزانه ١٣٠ هزار بشکه‌ای نسبت به برآورد پیشین ٩٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز تخمین زده شد.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود با اشاره به بازار آمریکا اعلام کرد براساس شواهد، تحویل نفت کشورهای OECD در سه ماه دوم سال ٢٠١٣ افزایش پیدا کرده که این افزایش پس از افت تقاضا برای نفت برای ٩ ماه پیاپی در سال ۲۰۱۲ رخ داده است.
گزارش آژانس تصریح کرد: تصور بر این است که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی میانگین تقاضای نفت آمریکا تقریبا ١٩ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز باشد که نسبت به سال پیش افزایش ٩٠٠ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد. این سریع‌ترین روند رشدی است که در ١٠ سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم.
بر پایه این گزارش، اطلاعات هفتگی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد که ماه گذشته برای نخستین بار پس از بحران مالی سال ٢٠٠٨ تقاضا به بیش از ٢٠ میلیون بشکه در روز رسیده؛ اگرچه گزارش آژانس این رقم را مبالغه‌آمیز خوانده و احتمال داد که سطح دقیق صادرات فرآورده‌های نفتی به درستی در آن منتشر نشده باشد.
آژانس همچنین افزود: در ماه اکتبر سال جاری میلادی ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی آمریکا ٣٤ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه کاهش داشته که دو برابر میانگین ماه مشابه در پنج سال گذشته است و دلیل این کاهش، افت روزانه ٨٠٠ هزار بشکه‌ای در ظرفیت پالایشگاه‌های محلی عنوان شده است.
بر اساس این گزارش، مجموع عرضه نفت خام جهان در نوامبر سال جاری با افزایش روزانه ٣١٠ هزار بشکه به ٩٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسید که دلیل آن رشد کشورهای غیرعضو اوپک در پی کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بوده است.
در ماه نوامبر تولید نفت خام اوپک برای چهارمین ماه پیاپی با کاهش رو‌به‌رو شد و این مقدار با افت روزانه ١٦٠ هزار بشکه به مجموع روزانه ٢٩ میلیون و ٧٣٠ هزار بشکه رسید که دلیل آن افت تولید لیبی، نیجریه، کویت، امارات متحده عربی و ونزوئلا عنوان شده است.بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک در ماه نوامبر با روزانه ٤٧٠ هزار بشکه افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ٥٦ میلیون و ١٦٠ هزار بشکه در روز رسیده که این افزایش در پی رشد عرضه در آمریکای شمالی و دریای شمال رخ داده است.
این ارزیابی نشان می‌دهد که مجموع تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال ٢٠١٣ با یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز و در سال ٢٠١٤ با یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رشد رو به رو خواهد بود.
عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک در ماه نوامبر در مقایسه با سال گذشته روزانه ٨١٠ هزار بشکه رشد نشان می‌دهد، همچنین در این ماه تولید مایعات نفتی غیراوپک یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در رو افزایش نشان داد و تولید ان‌جی‌ال اوپک نیز روزانه ٦٥ هزار بشکه افزایش یافت.
به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی‌های نفتی کشورهای OECD در ماه نوامبر ٣٤ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه کاهش داشت که نسبت به رقم سه میلیون بشکه میانگین پنج ساله برای ماه گذشته در سطح بالاتری قرار دارد.