شفافیت دارایی شرکت‌های نفتی و گازی در گرو صحت اندازه‌گیری
گروه بنگاه‌ها- مدیر‌عامل بورس انرژی در جریان نخستین همایش اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) به ضرورت توجه ویژه به مقوله اندازه‌‌گیری و اثرات مستقیم آن بر صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پرداخت.

نخستین همایش تخصصی اندازه‌‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و مدیر‌عامل بورس انرژی در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر سید‌علی حسینی مدیر‌عامل بورس انرژی با اشاره به اهمیت اندازه‌گیری در صنعت نفت گفت: با اجرای خصوصی‌سازی و توجه ویژه به اصل ۴۴ دقت در محاسبات مقادیر نفتی و اندازه‌گیری فرآورده‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
وی با بیان مزایای توجه به مقوله اندازه‌گیری در صنعت نفت گفت: جلوگیری از اتلاف منابع و دارایی شرکت‌ها و تسریع در مبادلات تجاری از فواید اندازه‌گیری دقیق فرآورده‌های نفتی است. مدیر‌عامل بورس انرژی ضمن معرفی بازار سرمایه کشور و به طور ویژه کارکرد بورس انرژی برای مدیران وزارت نفت به ضرورت اندازه‌گیری پرداخت و گفت: با توجه به حضور بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس و عرضه محصولات آنها در بورس انرژی توجه به اصول اندازه‌‌گیری نفت و فرآورده‌های نفتی، صحت، شفافیت و اعتماد به صورت‌های مالی را رقم می‌زند.
حسینی با تاکید بر ضرورت پیشرفت سامانه‌های اندازه‌گیری خاطر نشان کرد: پیشرفت روش‌های اندازه‌گیری اصول پاسخگویی مدیران را تقویت می‌کند و به شفافیت در قبال دارایی‌های این شرکت‌ها منجر می‌شود.
وی همچنین به موضوع تلفات در بخش‌های پایین‌دستی حوزه نفت اشاره کرد و افزود: ارتقای جایگاه اندازه‌‌گیری علاوه بر تسریع در قراردادهای تجاری به حل و فصل دعاوی حقوقی مربوطه کمک شایانی می‌کند.
مدیر‌عامل بورس انرژی در بخش پایانی سخنرانی‌اش به ضرورت آموزش در این عرصه اشاره و تصریح کرد: برای رسیدن به چنین امکانات و مزایایی باید آموزش و چاپ کتاب و نشریات آموزشی در حوزه میترینگ در دستور کار قرار بگیرد و بورس انرژی برای انتشار اقلام آموزشی در این باره اعلام آمادگی می‌کند.