افزایش نرخ خوراک گاز تقاضا در بورس را افزایش داد
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: مبادلات رینگ پتروشیمی دیروز در حالی انجام شد که انواع محصولات عرضه شده شیمیایی‌ نسبت به هفته‌های گذشته با رغبت خریداران همراه بود. به گفته معامله‌گران اختلاف قیمتی این محصولات در بورس و بازار نقدی در روزهای آغازین ماه جدید و افزایش نا‌گهانی نرخ این محصولات در بازارهای جهانی سبب شده تا بازار پتروشیمی‌ها در آخرین عرضه از هفته معاملاتی رونق گیرد و شاهد سقف قیمت برای گریدهای مختلف شیمیایی‌ها باشد. این در حالی است که شارژ کدهای معاملاتی در روزهای اولیه ماه خود به خود سطح تقاضا را برای این محصولات افزایش داده است.
از طرفی نیز اخبار مربوط به اعلام نرخ گاز پتروشیمی‌ها موجب عدم عرضه معامله‌گران در رینگ معاملاتی این محصولات شده است، تا جایی که بر اساس شنیده‌ها پس از افزایش قیمت خوراک گاز تا مرز ۱۳ سنت، به واکنش بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی منجر شده است. این تولیدکنندگان در عین حال تقاضای آزادسازی قیمت‌ها و لغو سقف قیمت‌ها را در بورس دارند. البته دولت پیش‌تر مخالفت خود را در مورد افزایش قیمت خوراک تا پایان سال جاری اعلام کرده بود، اما آگاهان بازار می‌گویند: کمیسیون انرژی و صنایع مجلس برای افزایش قیمت خوراک تا مرز ۱۳ سنت به توافق رسیده اند. این در حالی است که مجتمع‌های پتروشیمی با اعتراض به این رقم خواستار افزایش قیمت خوراک گاز، حداکثر تا مرز ۱۱ سنت هستند.
همچنین روز گذشته معاون وزیر نفت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس از اجرای مصوبه ستاد تدابیر ویژه درباره نرخ خوراک ۱۳ سنتی پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: از آن زمان تاکنون بدهی پتروشیمی‌ها با نرخ ۱۳ سنت و براساس ارز مبادله‌ای محاسبه شده و باید با این نرخ بدهی خود را تسویه کنند.
از سوی دیگر کارشناسان معتقدند با انتشار این اخبار اختلاف قیمت بین بورس و بازار نقدی زیاد خواهد شد و معامله‌گران انگیزه بیشتری در روزهای آتی به خرید پیدا خواهند کرد.
به این ترتیب روز چهارشنبه تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد عرضه حدود ۴۰ هزار تن انواع مواد شیمیایی بودند که از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان مواد شیمیایی در این روز می‌توان به مجتمع‌های پتروشیمی ارومیه، اروند، آبادان، برزویه، بندرامام، بوعلی سینا، بیستون، پارس، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، شیراز، کارون، کرمانشاه، مارون و شرکت‌های فرساشیمی و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران اشاره کرد.
همچنین از جمله محصولات شیمیایی عرضه شده در این روز ارتوزایلین، استایرن منومر، اسید ترفتالیک، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، ایزوبوتانول، آب ژاول، آروماتیک سنگین، بنزن، پارازایلین، تری اتانول آمین، جوش شیرین، دی‌اتانول آمین، دی اتیل هگزانول، DEG، سود کاستیک، کربنات سدیم، کریستال ملامین، منومر وینیل استات، گوگرد ، MEG و منو اتانول آمین هستند.
بر این اساس در میان این محصولات میزان اندک عرضه برخی از تولید کنندگان همچون الکیل بنزن خطی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیائی ایران و کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز سبب شده تا تقاضا برای این کالا در حد بالایی باشد. این در حالی است که تقاضا برای محصولی همچون ایزوبوتانول به دلیل ورود به فصل زمستان به شدت کاهش یافته است.
همچنین علاوه بر این محصولات، ۲۱ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی، ۳ هزار تن وکیوم باتوم، ۳۰۰ تن آرگون و ۲۴۰ تن اسلاک واکس سنگین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.
تالار صادراتی نیز شاهد عرضه ۲ هزار تن اسلاک واکس سنگین شرکت نفت بهران به قیمت پایه ۶۱۵ دلار در هر تن بود.
در این روز همچنین کربنات سدیم سنگین شرکت پتروشیمی شیراز با میزان پایین تقاضا روبه رو بود. این در شرایطی است که برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی به کاهش فعالیت کارخانه‌های تولیدی این محصول اشاره می‌کنند و معتقدند که نقدینگی کارخانه داران به شدت کاهش یافته که می‌تواند تولید این صنایع را با مشکل مواجه سازد. موضوع سوخت مجتمع‌های پتروشیمی نیز مشکل‌ساز است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است: مجتمع‌های پتروشیمی دارای ذخایر مطلوبی هستند و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. وی در گفت‌و‌گو با «شانا» اظهار کرد: متاسفانه چند مجتمع پتروشیمی به علت افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری با توقف یا کاهش تولید مواجه شده‌اند اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.
وی افزود: تولید با کاهش برودت هوا و در پی آن کاهش مصرف گاز به حالت عادی باز خواهد گشت، ولی تا آن زمان با تدابیر اتخاذ شده کنترل‌های لازم بر بازار و میزان عرضه با جدیت ادامه می‌یابد و مذاکره با شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب برای تامین خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد و تفاهم‌های خوبی تاکنون انجام شده است.