دنیای اقتصاد- تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به برآیندی از عوامل کاهنده و فزاینده قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ اشاره می‌کند که براساس آن انتظار می‌رود قیمت نفت به یک سطح تعادلی جدید در این سال برسد. طبق این گزارش، بهبود چالش هسته‌ای ایران با غرب و رشد عرضه نفت لیبی از جمله عوامل کاهشی و در مقابل، افزایش نرخ رشد اقتصادی برای کشورهای شریک تجاری ایالات‌متحده و رشد تقاضا برای نفت توسط کشورهای هند و چین از جمله فاکتورهای تقویت‌کننده قیمت نفت در سال۲۰۱۴ میلادی هستند. کاهش بهای نفت در سال 2014؟

گروه نفت و پتروشیمی- حمزه بهادیوندچگینی: بر‌اساس گزارش چشم‌انداز بازار انرژی در سال ۲۰۱۴ که اخیرا توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است، قیمت نفت تحت تاثیر چند عامل مهم کوتاه مدت نظیر بهبود چالش هسته‌ای ایران با غرب، رشد عرضه نفت لیبی، عرضه‌های آمریکا و .... تغییر خواهد کرد در این بین برخی دیگر از عوامل مهم از جمله سطح تقاضای نفت در کشورهای مختلف و تصمیمات آتی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از دیگر عواملی است که بر پیش‌بینی‌های آتی قیمت نفت موثر است.

در این بین اما سطوح قیمتی و عوامل مختلفی که در سال‌های اخیر بر عرضه و تقاضا اثر داشته، باعث ایجاد توازن در بازار شده که همین امر تثبیت قیمت‌ها را در سطوح مشخصی به همراه داشته و به نظر می‌رسد تغییر این ثبات نیازمند شوک در بازار است. عواملی همچون بحران جهانی و کاهش تولیدات صنعتی و در عین حال کاهش سطوح تولید در نتیجه انقلاب عربی و عواملی نظیر آن به ایجاد این شرایط دامن زده است.

گزارش چشم‌انداز مذکور چهار عامل را در سال ۲۰۱۴ به عنوان عواملی نام برده است که می‌تواند روند کنونی را دچار تغییر کند؛ عواملی همچون عرضه بیشتر نفت توسط کشورهای عضو اوپک و غیراوپک، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای اوپک و افزایش سطوح تولید توسط آنها، افزایش عرضه سایر فرآورده‌های انرژی (جایگزین نفت) و افزایش تقاضا برای سوخت‌های مایع به خصوص نفت.

در این بین افزایش نرخ رشد اقتصادی برای کشورهای شریک تجاری ایالات متحده به خصوص کشورهای عضو OECD در کنار پیش‌بینی رشد ۸/۱درصدی تقاضا برای نفت توسط کشورهای غیرعضو OECD به‌خصوص هند و چین در سال جاری عوامل تقویت‌کننده قیمت نفت است.

EIA معتقد است افزایش سطح تولید نفت توسط ایالات متحده آمریکا و البته برخی کشورهای غیرعضو اوپک در سال‌های پیش رو باعث کاهش سهم اوپک از بازار نفت به ارقامی پایین تر از ۴۰ درصد خواهد شد که این مساله می‌تواند قیمت نفت برنت و همچنین اوپک را تا ۹۰ دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش دهد، هرچند پیش‌بینی‌ها حکایت از تعادلی جدید در سال‌های پس از آن دارد؛ تعادلی که حکایت از بازگشت قیمت‌ها به سطوح بالا دارد.

گزارش آژانس همچنین تاکید دارد با افزایش تولید نفت در آمریکا احتمالا واردات نفت توسط این کشور تا سال ۲۰۴۰ به ۴ درصد کل نیاز آن کاهش یابد، در حالی که تولید انرژی در فاصله ۲۶ سال آینده از ۷۹ کوادریلیون بی‌تی‌یو به ۱۰۲ کوادریلیون بی تی یو خواهد رسید. (هر کوادریلیون معادل هزار میلیون میلیون است) این در حالی است که واردات حامل‌های انرژی توسط آمریکا در فاصله ۹ سال گذشته تقریبا نصف شده است (سال ۲۰۰۵، ۳۰ درصد نیاز داخلی این کشور به حامل‌های انرژی، وارد می‌شد و سال ۲۰۱۲ این رقم به ۱۶ درصد کاهش یافت).در این بین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حکایت از آن دارد که میزان تولید برق از منابع گاز نیز در سال‌های آتی روندی صعودی و از محل زغال سنگ روندی کاهشی را در پی خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی خود را از قیمت نفت برنت در ۳ سناریو مشخص کرده است؛ سناریوی اول، تداوم روند کنونی عرضه و تقاضای بازار است که براساس آن قیمت نفت برنت تا سال ۲۰۴۰ حداکثر به ۱۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. پیش‌بینی دوم پیش‌بینی بدبینانه افزایش قیمت تا ۲۰۰ دلار تا سال ۲۰۴۰ است. پیش‌بینی سوم کاهش قیمت تا ۹۰ دلار است که می‌تواند با افزایش عرضه و تولید از ذخایر شیل این پیش‌بینی تقویت شود.

نفت ارزان‌تر در سال2014 ؟