گروه بنگاه‌های- رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزایش «قیمت خوراک پتروشیمی» را مانعی بزرگ بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران، عنوان کرد و افزود: وزارت نفت قول داده است که تا پایان امسال نرخ خوراک این واحد‌ها را مشخص کند. حسن خسروجردی در هشتمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی که با موضوع نقش بخش خصوصی و فرصت‌های پیش رو در دولت تدبیر و امید برگزار شد، با اعلام اینکه این اتحادیه ۲۷۴ عضو دارد، افزود: از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط این اتحادیه تشکیل صندوق توسعه صنعت نفت، تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف، ساخت پالایشگاه‌های کوچک و حمل‌ونقل دریایی است.

وی ادامه داد: حجم صادرات سالانه این اتحادیه معادل ۲۶میلیارد دلار است.

وی با انتقاد از تنش‌های ایجاد شده پیرامون تعیین قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی، گفت: زمانی که واحد‌های پتروشیمی در اختیار دولت بود، نرخ خوراک پایین تعیین می‌شد، اما اکنون که واحد‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است با این شرایط روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا کند، نمی‌توان قیمت خوراک را بالا برد.

در همین حال قیمت خوراک پتروشیمی که قرار است با تخفیف تعیین شود، باید شامل حال بخش‌های میان‌دستی هم بشود.

وی با اعلام این‌که به زودی روغن و قیر از کالاهای نفتی خارج می‌شود تا مشمول معافیت مالیاتی شود، گفت: با این اقدام صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از فروش قیر و روغن را به چهار روش استفاده کنند که واردات کالا، فروش به صرافی‌های مجاز، پرداخت بدهی‌های ارزی و یا پرداخت بدهی خود به اشخاص از جمله آن است؛ با این دستورالعمل دیگر کسی مشکل نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر تن نفت ایران ۸۰۰ دلار است، گفت: متاسفانه قیر با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ دلار صادر می‌شود که منصفانه نیست. با توجه به اینکه قیر کالایی نیست که نیاز مستقیم مردم باشد نباید قیمت آن را به گونه‌ای تعیین کرد که پایین‌تر از قیمت معمول باشد.

خسروجردی با تاکید بر این‌که ایران می‌تواند کنسرسیومی با حضور پنج کشور تولید‌کننده قیر برای تعیین قیمت مناسب این فرآورده تشکیل دهد، گفت: به این ترتیب پالایشگاه‌های زیان‌ده کشور سودده خواهند شد.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با طرح این سوال که اگر آمریکا از دور خارج شود و تحریم‌ها علیه کشور برداشته شود، آیا ایران می‌تواند مانند سابق نفت خود را بفروشد، گفت: در صورتی که ایران از ابتدای تولید تا انتهای آن یعنی تولید فرآورده نفتی نقش ایفا کند قادر خواهد بود، نفت خود را مانند سابق به فروش برساند.

خسروجردی گفت: براین اساس ایران برای ساخت پالایشگاه در کشور‌های دیگر نیازمند همکاری با کشور‌های اسلامی همسایه است. حتی اگر سرمایه‌گذارانی با سرمایه‌ای اندک خواهان حضور در ایران شده‌اند می‌توان از طریق تجمیع سرمایه‌ آنها کارهای بزرگی انجام داد.