بهای نفت دوباره افزایش یافت

گروه نفت و پتروشیمی- نسیم اعلایی: پس از آنکه در آغاز سال جدید میلادی قیمت نفت با توجه به اخبار منتشر شده از توافقات صورت گرفته بین دولت و شورشیان لیبی و در پی آن افزایش تولید نفت این کشور به دوبرابر میزان قبل و همچنین به دلیل افزایش ارزش دلار و ارزش بازار سهام، با شوک کاهشی ۳ دلاری مواجه شده بود در دو روز گذشته سیر صعودی به خود گرفت. بر این اساس بلومبرگ عوامل متعددی را در این افزایش قیمت دخیل‌ دانسته، از جمله گمانه‌زنی‌های هفته گذشته که دلالت بر کاهش دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام آمریکا داشت و همچنین احتمال افزایش تقاضای سوخت در پی سرمای شدید و بی‌سابقه این کشور طی ۲۰ سال گذشته که از دلایل مهم افزایش قیمت سوخت در این کشور محسوب می شوند.

در این بین سرمای هوا در ایالات متحده علاوه بر افزایش تقاضا برای سوخت‌های گرمایشی، اختلال در روند تولید بعضی از پالایشگاه‌ها را نیز در بر داشته که این امر در عین حال با کاهش تولید نفت همراه بوده است. دیروز در بازارهای جهانی نفت، هر بشکه نفت آمریکا با ۱۲ سنت افزایش به قیمت ۷۹/۹۳ دلار و نفت برنت نیز با افزایش ۲۲ سنتی به قیمت ۵۷/۱۰۷ دلار معامله شد.

همچنین احتمال کاهش تولید نفت در کشورهای لیبی و عراق به دلیل شروع دوباره نا آرامی‌ها در این ۲ کشور، در افزایش بهای نفت تاثیرگذار بوده‌است. در لیبی نیروهای ارتش این کشور هشدار دادند که اجازه نخواهند داد، هیچ نفتکشی در بنادر اشغال شده توسط معترضان نفت بارگیری کند.

به گزارش رویترز، پیش‌تر وزارت دفاع و مقامات نیروی دریایی لیبی اعلام کرده بودند که نیروی دریایی مانع از رسیدن یک نفتکش به بندر السدر این کشور شده و به سمت آن آتش گشوده است. پایانه السدر توسط معترضان مسلح مخالف دولت مرکزی لیبی اداره می‌شود؛ این در حالی است که وزیر نفت لیبی در جلسه ای با حضور مدیران ارشد نفتی اعلام کرده بود که تولید نفت لیبی ظرف سه هفته از مرز یک میلیون بشکه در روز خواهد گذشت. بازگشت به ظرفیت کامل سبب دو برابر شدن تولید لیبی خواهد شد که از روزانه یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی به ٢٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است. نا آرامی‌های عراق و امکان افزایش تنش‌ها پیش از انتخابات مجلس این کشور در ماه آوریل (فروردین) نیز نگرانی‌ها درباره عرضه یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خاورمیانه را بالا برده است.