گروه نفت و پتروشیمی - حمزه بهادیوند چگینی: وزیر نفت کشورمان در شرایطی از پیشنهاد کاهش تولید نفت به اوپک درصورت نیاز خبر می‌دهد که ریسک‌های کاهش تولید نفت در برخی کشورهای منطقه همچنان وجود دارد. این موضوع از آن جهت که به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند حائز اهمیت است. اما موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید نفت چیست؟
کاهش تولید نفت لیبی و عمان، تلاش عراق برای افزایش تولید، برنامه ریزی جدید کویت برای افزایش ظرفیت‌های تولید تا ۵/۳ میلیون بشکه در روز، بهبود روند تولید در عراق و احتمال کاهش تولید عربستان همگی از موضوعاتی است که بهای نفت را تعیین کرده و بر روند عرضه و تقاضای نفت اثر گذاشته است. این در حالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد» و به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت نفت در سال جدید میلادی به تبعیت از بهبود روند تولید ایران و عراق و همچنین توسعه روابط ایران و غرب در نتیجه توافقات دیپلماتیک کاهش خواهد یافت. اما کاهش بهای نفت پاشنه آشیل دولت روحانی در سال ۹۳ محسوب می‌شود و قادر است بودجه ای را که با نفت ۱۰۰ دلاری بسته‌شده با اما و اگر مواجه سازد. در این میان وزیر نفت معتقد است که قیمت کنونی منطقی بوده و میانگین ۱۰۳ تا ۱۰۵ دلاری قیمت نفت در سال ۲۰۱۳، نویدبخش تحقق درآمدهای نفتی بودجه است.
اما ضلع دوم خوش‌بینی زنگنه از افزایش سطح تولید نشأت می‌گیرد. اگر زنگنه بتواند سطح تولید را به ۲/۴ میلیون بشکه در روز برساند، در این صورت درآمدها بیش از پیش‌بینی محقق می‌شود. با این حال اما نشست آتی ژنو قادر است ضلع سوم خوش‌بینی دولت تدبیر و امید را ترسیم کند؛ ضلعی که دیروز با اخبار خوب عراقچی به عنوان معاون وزیر امور خارجه در رابطه با آغاز لغو تحریم‌ها از ۳۰ دی ماه تکمیل شده است.
اضلاع دوم و سوم خوش‌بینی زنگنه دارای آثار جانبی بر بازار نفت هستند، به طوری‌که به گزارش رویترز، پس از توافق ایران و گروه ١+٥ برای اجرایی کردن توافق هسته‌ای ژنو و درخواست اوباما از کنگره برای عدم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافته و به همین ترتیب حضور بیشتر نفت ایران در ماه دسامبر در بازار نفت روی قیمت اثر منفی داشته است. در این میان روند کاهشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد، به طوری که انتشار آمار ضعیف‌تر از انتظار فرصت‌های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی، ادامه روند کاهشی قیمت نفت را روز گذشته رقم زده و بر این اساس قیمت نفت آمریکا روز قبل با کاهش ۶۵ سنتی به بهای ۹۲ دلار و ۷سنت رسید. نفت برنت نیز با ۵۸ سنت کاهش به ۱۰۶ دلار و ۶۷ سنت رسیده است.
چی تات تان تحلیلگر بازار کالاهای اساسی دراین زمینه معتقداست اظهارات اوباما به نفع ایران بود و با توجه به احتمال افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای نفتی، سبب کاهش بیشتر قیمت نفت شد.
وزیر نفت کشورمان نیز با توجه به شرایط کنونی کشور و بازار جهانی نفت با اشاره به اینکه تغییر عمده‌ای در قیمت نفت پیش‌بینی نمی‌شود، گفت: درصورت افت شدید قیمت نفت، ایران پیشنهاد کاهش تولید را به اوپک می‌دهد.
بیژن زنگنه در گفت‌و‌گو با «شانا» تصریح کرده است: در صورت کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، اوپک به طور قطع راهکارهای لازم را برای جلوگیری از این امر پیشنهاد خواهد کرد. وزیر نفت گفت: ایران نیز به عنوان یکی از موسسان سازمان اوپک می‌تواند در زمان کاهش شدید قیمت نفت راهکارهای مختلفی مانند پیشنهاد کاهش تولید را به اعضای این سازمان اقتصادی ارائه کند.
زنگنه افزود: البته بعید می‌دانم در شرایط کنونی و در سال جاری میلادی قیمت جهانی نفت خام تغییرات عمده ای داشته باشد. وزیر نفت همچنین درباره چالش‌های احتمالی اوپک در سال جاری میلادی گفته است: در سال جدید میلادی فرصت‌هایی برای اوپک در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ ضمن آنکه اعضای این سازمان بر این باورند که اوپک در سال ٢٠١٤ میلادی با چالش قابل توجهی رو به رو نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه برخی از تولید کنندگان هم‌اکنون از ذخایر شیل اویل یا نفت سخت (Tight Oil)، نفت خام تولید می‌کنند، گفت: اعضای اوپک این موضوع را تهدیدی برای این سازمان تلقی نمی‌کنند و این تنها بخشی از تولید کشورهای غیرعضو اوپک است همانند آنچه پیش از این در جریان بوده است.

3 ضلع خوش‌بینی زنگنه به نفت ایران