تسنیم- افزایش تقاضای ناشی از سرمای هوا در آمریکا و نگرانی‌های ژئوپلیتیک در آفریقا و ونزوئلا موجب افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر شده است. سرمای هوا در آمریکای شمالی موجب افزایش تقاضا برای نفت حرارتی و بالا رفتن قیمت‌ها در آمریکا شده است. براساس پیش‌بینی کارشناسان، آمارهای هفتگی که قرار است در دو روز آینده منتشر شود، احتمالا کاهش 8/1 میلیون بشکه‌ای در ذخایر فرآورده‌های نفتی آمریکا را نشان خواهد داد.
قیمت نفت خام آمریکا دیروز چهارشنبه با 42 سنت افزایش مواجه شد و به 85/102 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت نیز به 28/110 دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی است. این نفت که روز گذشته با افزایش قیمت بیش از یک دلاری مواجه شده در معاملات امروز 8 سنت کاهش قیمت داشته است.
تونی نونان، تحلیلگر بازار نفت در این باره به رویترز گفت: قیمت نفت خام آمریکا در حالت انفجار قرار دارد. وی افزود: مجموعه‌ای از عوامل مثل سرمای غیرمنتظره و کاهش حجم ذخیره نفت در کوشینگ اوکلاهاما موجب شده که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت تا این حد بالا برود.
به گفته معامله‌گران، حجم ذخایر در کوشینگ اوکلاهاما، تاکنون ۴/۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. ریسک‌های ژئوپلتیک در سودان جنوبی، لیبی و ونزوئلا نیز موجب بالا باقی ماندن قیمت نفت برنت شده است.