مهر- همزمان با تایید معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر مذاکرات ایران و روسیه برای تهاتر نفت در برابر کالا، احتمالا از سال آینده پایانه نفتی نکا آماده میزبانی نفتکش‌های روسی به‌منظور راه‌اندازی خط معکوس سوآپ نفت از ایران به روسیه خواهد بود.
دیروز اسحاق جهانگیری، درباره جزئیات مذاکرات نفتی ایران- روسیه برای تهاتر نفت و کالا و راه‌اندازی طرح سوآپ معکوس نفت در جمع خبرنگاران گفت: با روس‌ها بحث‌هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده‌ای نسبت به این مساله اعتراض کردند، ولی باید بگوییم اگر به ایران وارد نشوید، افراد دیگری در این بازار حاضر می‌شوند و جایی برای شما نمی‌ماند.
تهاتر طلای سیاه با رآکتور اتمی
مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه ضمن تایید مذاکرات تهران و مسکو برای تهاتر نفت در برابر کالا گفت: روسیه می‌تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین رآکتور نیروگاه بوشهر را بسازد.
دیپلمات وزارت امور خارجه ایران در مسکو در گفت‌وگو با دیلی کومرسانت همچنین تاکید کرد: روسیه می‌تواند برای پرداخت پول نفت ایران به این کشور کامیون، ریل راه‌آهن یا کالاهای دیگر صادر کند، یا برای این کشور پالایشگاه‌های کوچک بسازد. سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: ممکن است که این قرارداد نفتی و یک یادداشت تفاهم گسترده همکاری در زمینه‌های اقتصادی تا پیش از ماه آگوست به امضا برسد.
در همین حال، به زودی آلکسی اولیاکایف، وزیر اقتصاد روسیه برای امضای توافق‌نامه اولیه تهاتر نفت در برابر کالا وارد تهران خواهد شد.
بر اساس این توافق روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند، ضمن آنکه روس‌ها چنین قراردادی را برخلاف تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌دانند. از این رو، در صورت توافق نهایی تهران - مسکو باید شاهد صف کشی نفتکش‌های روسی در پایانه نفتی نکا در حاشیه جنوبی دریای خزر از سال ۱۳۹۳ باشیم.