ایسنا- وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد ایران می‌خواهد گاز خود را از مسیر ترکیه به بازار اروپا ترانزیت کند. به گزارش شبکه تلویزیونی تی آر تی هابر ترکیه، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد ایران قرار است گاز خود را از مسیر ترکیه به بازار اروپا صادر کند. وی افزود: این طرح برای دو طرف مهم است، اما هنوز هیچ توافقی درباره این موضوع به دست نیامده است.
ییلدیز درباره دادخواهی ترکیه و شکایت آن درباره بهای گاز وارداتی از ایران گفت: آنکارا به تصمیمی عادلانه در این باره امیدوار است. ترکیه ماه مارس 2012 درباره بهای گاز وارداتی از ایران به دیوان بین‌المللی داوری شکایت کرد. طبق برآورد چشم‌انداز انرژی شرکت بی‌پی، ترکیه در سال 2012 میلادی حدود هفت میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است. ییلدیز اعلام کرد: ارزش واردات گاز ترکیه از ایران در سال 2013 میلادی حدود 4 میلیارد و 500‌میلیون دلار بوده است.
به‌طور کلی ترکیه سال ۲۰۱۳ حدود ۳۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون متر مکعب گاز وارد کرده بود، در حالی که واردات گاز این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۴۳ میلیارد و ۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.
در عین حال، مصرف گاز ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۷‌میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب بود، در حالی که مصرف گاز این کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب بوده است. ترکیه با ٧٥ میلیون نفر جمعیت وابستگی زیادی به واردات انرژی دارد و به دلیل رشد تقاضای انرژی به دنبال تنوع‌بخشی به مسیرهای وارداتی است. احتمال می‌رود ترکیه ظرف یک دهه با پیشی گرفتن از انگلیس، به سومین مصرف‌کننده بزرگ برق اروپا بدل شود. ترکیه از ایران، آذربایجان و روسیه گاز و از قطر، الجزایر و نیجریه ال‌ان‌جی وارد می‌کند.