رویترز در گزارشی به نقل از مدیرعامل شرکت گازپروم نفت، از اعلام آمادگی این شرکت برای حذف دلار از معاملات نفتی و تغییر مسیر صادارت محموله‌های نفتی خود به سمت آسیا در صورت تشدید تحریم‌ها علیه مسکو خبر داد. الکساندر دیوکف، مدیر بازوی نفتی شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد:
این شرکت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و غرب علیه مسکو قرار نگرفته، اما برای حذف دلار از معامله‌های نفتی خود و تغییر مسیر محموله‌های نفتی این شرکت از غرب به بازارهای آسیایی آماده است.وی گفت: بعید به نظر می‌رسد که بانک‌های غربی مبادلات خود با گازپروم نفت را متوقف کنند. شرکت‌های بزرگ نفتی غرب نمی‌خواهند که تنش‌های ژئوپولیتیک همکاریشان را با این شرکت تحت تاثیر قرار دهد، اما برای توسعه روابط با بازارهای شرقی و ارزآوری برای روسیه آماده هستیم.
به گزارش «شانا»، مدیران تحت حمایت کاخ کرملین نسبت به مقابله با تحریم‌ها علیه روسیه در بزرگ‌ترین رویارویی مسکو با غرب از زمان جنگ سرد، اطمینان خاطر داده‌اند. چندی پیش گروهی از نمایندگان مجلس عوام روسیه از تولید‌کنندگان و فعالان بخش نفت و گاز این کشور خواستند تا در معاملات خود از دلار آمریکا استفاده نکنند.نمایندگان مجلس عوام روسیه معتقدند استفاده از دلار آمریکا در صنعت نفت و گاز روسیه به معنای شریک کردن ایالات متحده در سود ناشی از این صنعت است و مسکو را در برابر تحریم‌های غرب آسیب‌پذیر می‌کند.
در پی تلاش‌های مسکو برای الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه به دنبال سقوط دولت پیشین اوکراین، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تعدادی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه منع صدور ویزا اعمال کرده‌اند و دارایی‌های آنان را مسدود و مسکو را به تشدید تحریم‌های بیشتر در صورت افزایش تنش‌ها، تهدید کرده‌اند.
دیوکف در سن پطرزبورگ، محل استقرار شرکت گازپروم نفت، گفت: من با نمایندگان حلقه‌های تجاری دیدار و گفت‌وگوهایی داشته‌ام و آنها تمایلی به افزایش تنش‌ها ندارند. گازپروم نفت هم‌اکنون در حال اکتشاف برای ذخایر نامتعارف نفت در سیبری غربی با همکاری شرکت انگلیسی-هلندی شل است. مدیرعامل گازپروم گفت: این شرکت ایده حذف دلار از معاملات نفتی را مطرح کرده بود.
وی افزود: دولت همچنین دستوری را ابلاغ نکرده است، ما با خریدارانمان درباره امکان تغییر ارز معاملات نفتی از دلار به یورو گفت‌وگو کرده ایم و ٩٥ درصد اعلام آمادگی کرده‌اند.دیوکف اعلام کرد: شرایط حاکی از آن است که همه چیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به راحتی از دلار به یورو و از یورو به روبل تغییر ارز دهید.منتقدان کرملین معتقدند که شرکت‌های نفتی روسی برای تامین اعتبار پروژه‌های نامتعارف نفت و گاز به سرمایه و دانش فنی شرکت‌های غربی نیاز دارند. سخنان دیوکف درباره تغییر مسیر به سمت بازارهای آسیایی همسو با پیغام‌های پوتین و ایگور سچین، مدیر عامل شرکت روسنفت است.