گروه نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: در حال حاضر دولت روزانه 5/3 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کند که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این مقدار به ١٠ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. مابه‌التفاوت این مقدار بنزین در حال حاضر از طریق بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها تامین می‌شود.
این درحالی است که سال پیش معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور خبر از آلایندگی بنزین تولید پتروشیمی‌ها داد و از وزیر نفت خواست که تولید بنزین پتروشیمی‌ها را متوقف کند؛ در آن زمان بیژن زنگنه با رد این ادعا که آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین تولید پتروشیمی‌ها است، گفت: بنزین تولیدشده در پتروشیمی‌ها در جنوب کشور سوخته می‌شود و آلودگی هوای تهران ربطی به این نوع بنزین ندارد.
عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اعلام خبر افزایش واردات بنزین، گفت: افزایش واردات به جای تولید بنزین از مجتمع‌های پتروشیمی در دستور کار این شرکت قرار دارد و به محض موافقت دولت اقدام خواهد شد.
عباس کاظمی با بیان اینکه هم اکنون تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی ادامه دارد، افزود: پیگیر موافقت قطعی دولت برای افزایش ۵/۶ میلیون لیتری واردات بنزین هستیم که در صورت توافق نهایی، تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی متوقف خواهد شد.وی به صرفه اقتصادی و مزایای زیست محیطی افزایش واردات بنزین اشاره و تصریح کرد: در صورت افزایش واردات بنزین، آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.به گفته این مقام مسوول هزینه واردات بنزین نیز کمتر از تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی خواهد بود. وی به طرح‌های افزایش ظرفیت در برخی پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: سعی داریم تا جایی که ممکن است، ظرفیت تولید بنزین داخلی را افزایش دهیم.
کاظمی همچنین تاکید کرد: در اواخر سال آینده و با وارد شدن فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار بهره‌برداری، از واردات بنزین بی نیاز خواهیم شد. این در حالی است که برخی مجلسی‌ها نظری مخالف دولت دارند.موسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه آلودگی بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها اثبات نشده است، گفت: در پتروشیمی‌ها برج‌های بنزن‌زدایی وجود دارد و به همین دلیل بنزین پتروشیمی‌ها کمتر از ۲درصد بنزن دارد، در‌حالی‌که چنین فرآیندی در پالایشگاه‌ها وجود ندارد.وی تصریح کرد: درباره قیمت تمام شده بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی می‌توان بحث کرد و مشخص کرد کدام یک به صرفه‌تر است، اما باور ما این است که با توجه به مشکلاتی که غربی‌ها با تحریم بنزین برای ما ایجاد می‌کنند، بهتر است از همین بنزین پتروشیمی استفاده کنیم تا پروژه‌های پالایشی جدید کشور به بهره‌برداری برسد.عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: البته اگر واقعا دلایلی وجود داشته باشد که واردات بنزین را توجیه‌پذیر کند، ما مخالفتی با آن نداریم و تعصبی روی وارد نشدن بنزین نداریم.از طرفی حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: به‌رغم اینکه ما توان افزایش تولید بنزین را در داخل کشور داریم و می‌توانیم در تولید بنزین خودکفا شویم، واردات بنزین را تصویب و دنبال می‌کنیم و طبیعی است که این اقدام مخالف استراتژی اقتصاد مقاومتی است.
موسوی‌نژاد با انتقاد از سخنان وزیر نفت درباره آلودگی زیاد بنزین‌های تولید داخل کشور، اظهار کرد: به اعتقاد بنده آقایان می‌خواهند واردات بنزین و اشتباه خود را توجیه کنند، درحالی‌که اصلا این‌طور نیست و بنزین‌های تولید شده در داخل کشور را استانداردهای ملی تایید می‌کنند.
اما عضو دیگر کمیسیون انرژی، جلیل جعفری بنه خلخال در این باره نظری متفاوت دارد، به گفته وی، سال گذشته کشور در تولید بنزین به خودکفایی رسید، اما به دلیل مصرف بی‌رویه، تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی آغاز شد. بعد از آن برخی اعلام کردند که بنزین تولید پتروشیمی برای سلامتی مضر است، اما این موضوع تاکنون از طریق علمی ثابت نشده است.
او در ادامه اظهار کرد: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها کار خوبی بود و هر زمان که نیاز باشد می‌توان از این طریق نسبت به تولید بنزین اقدام کرد، اما بهتر است که واحدهای پتروشیمی، محصولاتی را تولید کنند که پیش از این برای آن طراحی شده‌اند.
وی در مورد دلیل دولت برای واردات بنزین با تاکید بر اینکه واردات بنزین به علت آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها نیست، توضیح داد: وزارت نفت به دو علت تصمیم بر واردات گرفته است؛ مصرف بی‌رویه بنزین و باز گرداندن واحدهای پتروشیمی به تولید محصولات سابق. این دو دلیل مطرح شده است، چرا‌که وزارت نفت معتقد است تولید و صادرات محصولات پتروشیمی اقتصادی‌تر از تولید بنزین در این واحدها است.