شانا- طراح اولیه ایده بورس نفت ایران،‌ ایران را بهترین گزینه برای ایجاد یک مرکز منطقه‌ای تعیین قیمت نفت معرفی کرد. کریس کوک، مدیر سابق بازار بین‌المللی مبادلات نفت که از او با عنوان طراح اولیه ایده بورس نفت ایران یاد می‌شود، با هدف جلوگیری از اعمال نفوذ بانکداران و معامله‌گران غربی در بازار نفت، از تولیدکنندگان عمده نفت خواست تا با ایجاد یک بازار منطقه‌ای به تعیین قیمت نفت بپردازند.
محقق مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه لندن تاکید کرد: در صورت لغو تحریم‌های مالی علیه ایران، بورس انرژی این کشور از توان خوبی برای تاثیرگذاری بر سایر بازارهای انرژی برخوردار است.بنیانگذار ایده بورس نفت ایران در پاسخ به سوالی‌ در‌خصوص چگونگی تاثیر بورس انرژی ایران بر معاملات نفتی منطقه گفت: اگر حجم زیاد و قابل توجهی نفت به طور کاملا شفاف و آزادانه به فروش گذاشته شود، آنگاه ظرفیت ایجاد یک مرکز پایدار قیمت‌گذاری در ایران به‌وجود می‌آید.
وی با اشاره به رویگردانی خریداران بین‌المللی نفت از بازارهای غربی تشریح کرد: کاهش حجم معاملات در بازار نفت خام برنت دریای شمال به این معناست که فعالان بین‌المللی بازار نفت به شدت به دنبال یک مرکز قیمت‌گذاری معتبر هستند که مانند بازارهای کنونی مورد سوءاستفاده و اعمال نفوذ قرار نگیرند.کوک افزود: این امکان وجود دارد که ایران با همکاری عراق و عمان یک قیمت معتبر و جدید با عنوان قیمت «خلیج فارس» برای نفت خام ارائه کند. اما دستیابی به چنین نتیجه‌ای در کوتاه مدت ممکن نیست. به‌ویژه آن که بازیگران مهم مالی و مبادلاتی با قدرت هرچه بیشتر علیه تشکیل چنین بازاری صف آرایی کرده‌اند.
وی افزود:این فرصت هم‌اکنون وجود دارد که قیمت سوخت‌های کربنی مثل گاز طبیعی، بنزین و نفت کوره در منطقه تعیین شوند و ایران می‌تواند با ایجاد یک بازار جدید مالی در حوزه سوخت‌های کربنی، در این زمینه پیشتاز شود.