شانا: بر‌اساس برنامه چشم‌انداز، شرکت ملی نفت ایران برای اجرای طرح‌های خود طی ١٠ سال آینده (از ١٣٩٣ تا ١٤٠٢) ۲٣۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. معاونت بررسی، امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرده است: طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در بازه زمانی (٩۲-١٣۸۴) در مجموع ١١۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران انجام شده که بیانگر میانگین سرمایه‌گذاری سالانه حدود ١۳ میلیارد دلار است.

بر‌اساس این گزارش، به‌طور میانگین نیمی از سرمایه‌گذاری انجام شده در دوره زمانی مورد بررسی در شرکت ملی نفت ایران، از محل منابع داخلی، ذخایر و اندوخته‌های سرمایه‌ای و مابقی از سایر منابع اعتباری (بیع متقابل و فاینانس، تسهیلات و اعتبارات بانکی و...) تامین شده است.

سال ۱۳۹٠ با ۲/۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بهترین و بیشترین عملکرد و سال ۱۳۸۴ با ۷/۲ میلیارد دلار کمترین عملکرد را در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داشته است.

برنامه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت ایران طی ١٠ سال (از١٣٩٣ تا ١٤٠٢) معادل ۲٣۱ میلیارد دلار برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب و تعریف شده، پیش‌بینی شده است تا ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی در پایان دوره یاد‌شده به حدود ۷/۵ میلیون بشکه در روز و گاز غنی شده روزانه به ۸/۱ میلیارد مترمکعب برسد.

تولید نفت و گاز از میدان‌های مشترک تا پایان برنامه پنجم توسعه، بر‌اساس برنامه‌ریزی انجام شده به ترتیب به حدود ٥٠ درصد و ٧٥ درصد کل تولید نفت و گاز کشور می‌رسد.