نفت و پتروشیمی: در پایان اولین روز نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حاضر شد و به سوالاتی پیرامون توسعه صنعت نفت در دوران وزارتش پاسخ داد. وی هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه را رابطه مستقیم بین تولید‌کنندگان کالاها و مصرف‌کنندگان نهایی آنها عنوان کرد و گفت: همسو با اقتصاد مقاومتی، وزارت نفت از سازندگان و تولید‌کنندگان داخلی حمایت می‌کند. زنگنه در ادامه افزود: در واقع، اهداف اقتصاد مقاومتی خیلی تعیین‌کننده است و به معنای منزوی شدن نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی به برون زایی و برون‌گرایی تاکید می‌کند.

وی در رابطه با رفع تحریم‌ها گفت: برای اجرای سیاست‌های اقتصادی منتظر این نمی‌مانیم که تحریم‌ها برداشته شوند. ما منتظر پایان تحریم‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز نمی‌نشینیم. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود کار سریع‌تر پیش می‌رود.

زنگنه با بیان اینکه با بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌توانیم ٧ میلیون جمعیت روستایی را که در حال حاضر از نعمت گاز بی‌بهره‌اند تا پایان دولت یازدهم تحت پوشش گاز قرار دهیم، اعلام کرد: در حال حاضر اجازه بزرگ از مجلس در زمینه مصرف بهینه انرژی برای سال ٩٣ گرفته شد و آن این است که هر دستگاهی در زمینه مصرف بهینه انرژی از بهبود راندمان نیروگاه‌ها گرفته تا بهره‌برداری از سیستم‌های پیچیده انرژی اقدام کند، دولت تعهد می‌کند هزینه آن را به دستگاه‌ها و کسانی که موجب صرفه‌جویی انرژی می‌شوند، بپردازد. در این زمینه ١٠٠ میلیارد دلار اجازه داده شد که کار بزرگی است و نه تنها منجر به کاهش مصرف سوخت‌های مایع می‌شود بلکه می‌تواند موجب بازگشت سرمایه وایجاد اشتغال شود.

در ادامه بیژن زنگنه از برنامه‌های وزارت نفت طی یک سال آینده گزارشی داد. وی در این گزارش با اعلام مشکلات تامین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی، گفت: باید منابع مالی پروژه‌ها تامین شود، که قرار است بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی و بخشی هم از منابع داخلی تامین شود. وی در ادامه افزود: اوراق مشارکت به تنهایی قادر به تامین مالی پروژه‌های پارس جنوبی نیست و قرار است بخشی از منابع مالی پروژه‌ها از صندوق ذخیره تامین شود و برای بخشی هم دنبال راهکار جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه آن سوی آب‌ها ٥٠ دکل در میدان مشترک کار می‌کنند و این طرف سه دکل در حال استخراج از پارس‌جنوبی هستند، عنوان کرد: من از این قضیه عذاب می‌کشم و همه فازهای پارس جنوبی تا سال ٩٦ وارد مدار می‌شوند و ظرفیت تولید نفت از میادین مشترک تا سه سال آینده ۷۰۰هزار بشکه‌ افزایش می‌یابد و می‌توانم بگویم، تولید ما از قطر جلو می‌زند.

وی در ادامه با دفاع از بنزینی که توزیع می‌شود گفت: بنزینی که در تهران توزیع می‌شود، خوب و پاک است و آثارش از هوا پیدا است. با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین از سال ٩٤ در کل کشور استاندارد توزیع می‌شود. وی درباره بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها گفت: این بنزین در شرایط اضطراری که پیش آمده بود، تولید شد. اما اکنون در شرایط اضطراری نیستیم و می‌توانیم بنزین وارد کنیم، در نتیجه لزومی ندارد از بنزین پتروشیمی که گران‌تر از بنزین وارداتی است، استفاده کنیم. زنگنه در ادامه گفت: زمانی که شنیدم بنزین تولید پتروشیمی‌ها استاندارد نبوده و بنزن بالایی دارد، یک روز هم با تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها موافقت نکردم.