گروه نفت و پتروشیمی: این روزها هوای تهران پاک است و برخلاف سال گذشته روزهای پاک شهر تهران افزایش یافته است. برخی معتقدند، بنزین پتروشیمی‌ها عامل ناپاکی هوای کلان‌شهرها بوده و بنزینی که با عنوان یورو ۴ به فروش می‌رسیده در اصل بنزین پاک نبوده است. در حال حاضر بنزین پتروشیمی‌ها از مدار خارج شده و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که در شهرهای تهران، کرج و اراک در حال حاضر بنزین با کیفیت یورو ۴ توزیع می‌شود و به زودی تبریز هم از این سوخت بهره خواهد برد. در این رابطه روز پنج‌شنبه، کاظمی در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اعلام این که تولید بنزین پالایشگاه‌های داخلی از ٤٥ میلیون لیتر در سال ٨٩ به حدود ٥٠ میلیون لیتر در دو سال بعد از آن رسید، گفت: در ادامه سیاست‌های تامین بنزین مورد نیاز کشور، قرارشد تولید سه مجتمع پتروشیمی برزویه، بوعلی و بندرامام که به مواد اولیه بنزین نزدیک بود به عنوان تکمیل‌کننده نیاز کشور و به‌منظور امتزاج با سایر بنزین‌ها به پالایشگاه آبادان و بندرعباس ارسال شود. به گزارش «شانا»، عباس کاظمی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی‌ها به هیچ عنوان به صورت مستقیم وارد بازار مصرف نشده است، تصریح کرد: بنزین سه مجتمع پتروشیمی مذکور، همچنین بنزین وارداتی با تولید پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان در جنوب کشور ممزوج شده و به خط لوله سراسری ارسال می‌شود. وی با بیان اینکه این بنزین پیش‌تر با خط لوله به برخی دیگر از شهرهای کشور نیز ارسال می‌شد، اظهار کرد: سال گذشته و با توجه به توانایی‌هایی که در افزایش تولید بنزین کشور ایجاد شد، تصمیم گرفتیم ابتدا به اصلاح سوخت کلانشهرهای کشور اقدام کنیم. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون سه شهر کشور از سوخت کاملا پاک بهره می‌برند، اضافه کرد: بنزن موجود در بنزین این کلان‌شهرها ۷۸/۰ درصد (زیر یک درصد)، گوگرد آن ٣٠ هزارم درصد و اکتان آن ٩١ و کاملا مطابق با استاندارد یورو ٤ است.

توزیع بنزین پاک در کلان‌شهر تبریز

کاظمی افزود: با اجرای کامل طرح بنزین‌سازی جدید پالایشگاه تبریز، شهر تبریز نیز به عنوان چهارمین کلان‌شهر از بنزین با کیفیت یورو ٤ بهره‌مند خواهد شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بنزن موجود در بنزین تولیدی این شرکت به کمتر از نیم درصد رسیده است، گفت: با تکمیل این طرح آروماتیک بنزین تولیدی این پالایشگاه نیز به عدد ٣٤ و استاندارد یورو ٤ خواهد رسید.

بهره‌برداری از اولین فاز ستاره خلیج فارس

معاون وزیر نفت در امور پالایش در ادامه نشست خبری نمایشگاه نوزدهم از توزیع محصولات با کیفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در داخل کشور در اواخر سال آینده خبر داد. کاظمی با بیان اینکه اواخر سال آینده اولین فاز ستاره خلیج فارس به مدار تولید وارد می‌شود، گفت: ابتدا قرار بود محصولات این پالایشگاه به خارج صادر شود، اما پس از آن تصمیم گرفته شد که از تولیدات این طرح ملی در داخل کشور استفاده شود. وی اظهار کرد: به همین منظور ساخت خط لوله بندرعباس- رفسنجان در دستور کار شرکت قرار گرفت.

محصولات آبادان و بندرعباس صادر می‌شود

کاظمی افزود: به همین منظور محصولات پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه آبادان برای صادرات در نظر گرفته شده است. وی در همین رابطه از ساخت یک پالایشگاه جدید ٢١٠ هزار بشکه‌ای در داخل پالایشگاه آبادان خبر داد و افزود: به همین میزان از واحدهای کوچک قدیمی این پالایشگاه با ظرفیت‌های ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه‌، از سرویس خارج می‌شوند. کاظمی با بیان اینکه این اقدام موجب بهبود کیفیت تمام محصولات تولید شرکت پالایش نفت آبادان می‌شود، گفت: برای اجرای این طرح ۶/۲ میلیارد یورو سرمایه برآورد شده است. وی از اقدام برای تامین مالی پروژه آبادان خبر داد و افزود: هم اکنون در حال تلاش برای بازگشایی ال سی هستیم و امیدواریم اجرای این پروژه در سال جدید آغاز شود.

راه‌اندازی فاز آخر بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور به تکمیل طرح بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان تا اوایل دی ماه امسال اشاره کرد و افزود: حدود ٦ ماه است که واحد سوم این طرح بنزین‌سازی به مدار سرویس وارد شده است. او همچنین به پیشرفت ٨٨ درصدی طرح بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال این طرح وارد مدار تولید می‌شود و کیفیت محصولات بنزین و گازوئیل تولیدی این شرکت را به استاندارد یورو٤ افزایش می‌دهد.

ساخت ۸ مینی پالایشگاه

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور از افزایش ظرفیت تصفیه نفت خام و میعانات گازی این شرکت از ۸/۱ میلیون بشکه به ٣ میلیون بشکه در روز به عنوان یکی از برنامه‌های مهم شرکت ملی پالایش و پخش نام برد. عباس کاظمی افزود: به همین منظور ساخت مینی پالایشگاه‌های میعانات گازی جدید در دستور کار قرار گرفته است. کاظمی با بیان اینکه با راه‌اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تا حدودی این برنامه را اجرایی می‌کند، افزود: علاوه‌بر آن ساخت ٨ پالایشگاه میعانات گازی با مجموع ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه در عسلویه در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.