وزیر نفت با بیان اینکه ۸۸ درصد هزینه مصرف سالانه سوخت در کشور از محل یارانه تامین می‌شود، گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، راهکارهای مناسب ارائه دهند. بیژن زنگنه با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در ایران تصریح کرد: هم‌اکنون سالانه بیش از ۹۰ میلیارد دلار در کشور سوخت مصرف می‌شود که ۸۰ میلیارد دلار یارانه به آن تعلق می‌گیرد.

به گزارش «ایسنا» زنگنه در نشست مشترک با مسوولان‌ این شرکت‌ها، بر پشتیبانی وزارت نفت از پروژه‌های بهینه‌‌سازی مصرف انرژی تاکید کرد و افزود: وزارت نفت از هر طرحی که به صرفه‌جویی انرژی در کشور کمک کند، حمایت می‌کند و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند.

وزیر نفت، فعالیت‌های بالادستی، بهینه‌‌سازی مصرف انرژی و مدیریت پروژه را سه اولویت وزارت نفت خواند و گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، راهکارهای مربوطه را ارائه دهند.

پیشنهاد ساخت کالاهای استراتژیک صنعت نفت به شرکت‌های داخلی

وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت‌های داخلی باید در اجرای پروژه‌ها کیفیت، هزینه و زمان را سرلوحه کارهای خود قرار دهند، ادامه داد: صنعت نفت هم‌اکنون به ۱۰ کالای اساسی بیش از دیگر کالاها نیاز دارد که تجهیزات سرچاهی، تجهیزات درون چاهی و ماشین‌های دوار از جمله این کالاها است. زنگنه گفت: به این منظور تولید این دسته از کالاها به شرکت‌های داخلی پیشنهاد شده و حداکثر ۲ سال زمان برای اجرای آن تعیین شده است.

به گفته وی، پس از ساخت این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی و تثبیت تولید آن در داخل، واردات این کالاها متوقف می‌شود. زنگنه، مهندسی و طراحی، حفاری و خدماتی مانند نصب تجهیزات درون چاهی را اولویت‌های بخش بالادستی صنعت نفت خواند و افزود: هم‌اکنون حفاری درجه یک در کشور انجام نمی‌شود و درحالی‌که مدت زمان حفاری در دنیا ۴۵ روز است، حفاری در ایران با صرف ۹۷ روز زمان همراه است.

رقابت، عامل حیات و رشد شرکت‌ها

وزیر نفت با تاکید بر عامل زمان و اهمیت آن برای صنعت نفت یادآور شد: صرف توجه به انجام کارها توسط شرکت‌های داخلی، تصور درستی نیست چه آنکه بسیاری از پروژه‌های پارس جنوبی که توسط شرکت‌های خارجی با هزینه یک میلیاردی و در مدت چهار سال انجام می‌شد، شرکت‌های داخلی با هزینه سه برابری و در مدت هشت سال نیز نتوانستند آن را به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه موافق ممنوعیت واردات کالا نیستم، افزود: شرکت‌های داخلی باید توان رقابت با شرکت‌های خارجی را داشته باشند و معتقدم شرکت‌های داخلی باید در شرایط برابر با شرکت‌های خارجی رقابت کنند و محصولات خود را با کیفیت بالا به بازار عرضه کنند.

زنگنه رقابت را عامل حیات شرکت‌ها دانست و گفت: اگر رقابت وجود نداشته باشد و شرکت‌ها متکی به بازار داخل باشند، کیفیت کاهش پیدا می‌کند و این اتکای شدید به بازار داخل مساوی با مرگ است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اولین پیکان تولیدی در کشور از لحاظ کیفیت، بهتر از آخرین پیکان بوده است که این نشان می‌دهد برخی شرکت‌های داخلی به جای توجه به کیفیت، به دنبال تولید انحصاری در کشور هستند.