گروه نفت و پتروشیمی: با شروع وقایع عراق و همزمانی آن با مذاکرات هسته‌ای کشورمان و گروه ۱+۵ این سوال پیش می‌آید که این وقایع روی تحریم‎‌های ایران چه تاثیری می‌گذارد؟ آیا تنش‌های عراق به تسریع روند مذاکرات هسته‌ای خواهد انجامید؟ طی این مدت شاید کمتر روزی بوده که خبرگزاری‎های خارجی با توجه به وقایع عراق به تحلیل آینده بازار نفت و نقش ایران در این میان نپرداخته باشند. عده کثیری از ناظران بر این باورند که اگر تنش‌های عراق ادامه یابد و در کنار آن آمریکا قصد داشته باشد به خاطر قضایای اوکراین فشار بیشتری به روسیه وارد کند، ناگزیر است که از تحریم‌های ایران چشم‌پوشی کند.

از طرفی خبرها نیز موید این قضیه است. به طوری که بر اساس آمار منتشر‌شده از منابع مختلف، ایران طی ۵ ماه که از توافق موقت ژنو می‌گذرد به‌طور میانگین روزانه حدود ۳۵/۱ میلیون بشکه نفت صادر کرده است. این در حالی است که دولت آمریکا هیچ واکنش خاصی به این خبرها نشان نداده است و حتی بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز دولت آمریکا اعلام کرده است که قصد ندارد شرکت‌های چینی را که با زیر پا گذاشتن سقف معاملات اقدام به خرید بیشتر نفت از ایران کرده‌اند، جریمه کند.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کشورمان نیز بر این باور است. حسین نجابت با اشاره به حوادث منطقه‌ای در خاورمیانه گفت:‌ بازار نفت به حضور ایران احتیاج دارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد تصمیم آمریکا برای جریمه نکردن شرکت‌هایی که سقف تحریم‌ها را در معاملات نفتی با ایران رعایت نکرده‌اند، گفت: واقعیت این است که کشورهای تحریم‌کننده قدرت کنترل سابق خود را ندارند، تحریم‌ها به معنای واقعی شکسته شده و بنیان آن مانند قبل آنقدرها محکم نیست.

نجابت ادامه داد: بازار نفت به حضور ایران احتیاج دارد به همین دلیل اگر کشورهای تحریم‌کننده بخواهند تحریم‌ها را با همان استحکام قبلی ادامه دهند امکان دور زدن تحریم‌ها و نوسان در بازار نفت وجود دارد.

وی با اشاره به برخی حوادث در منطقه خاورمیانه گفت: بحران اخیر در عراق باعث شده است که وضعیت صادرات نفت عراق متزلزل شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با بیان اینکه میزان افزایش فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر به شرکت‌های خارجی آنقدرها هم زیاد نیست، گفت: افزایش فروش نفت یک دامنه مشخص دارد. افزایش فروش صورت ‌گرفته آنقدرها زیاد نیست، اما واقعیت این است که عربستان در اوج تولید نفت قرار دارد و بنابراین چندان قدرتی برای جبران کم شدن نفت صادراتی از عراق ندارد. ولی تا وقتی که کنترل بازار عراق محقق نشود افزایش فروش نفت ایران در سطح دامنه مشخص‌اش ادامه پیدا خواهد کرد.

نجابت با بیان اینکه تحقق سهمیه صادراتی مصوب اوپک برای ایران آنقدرها هم آسان نیست، گفت: با این وجود ما توانایی این را داریم که در میان‌مدت و در زمانی بین ۲تا ۵ سال صادرات در سقف سهمیه اوپک را محقق کنیم. البته این موضوع هم تابع شرایط مذاکرات است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه به طورکلی تحریم‌ها شدت گذشته را ندارد، گفت: با توجه به وضعیت اوکراین و تحریم‌های صورت گرفته علیه روسیه، تمرکز دولت‌های غربی بر ایران تا حدودی کم شده است و این موضوع می‌تواند باعث شود که ایران صادرات بیشتری داشته باشد.

نجابت در پاسخ به این سوال که ادامه مذاکرات تا چه حد می‌تواند بر افزایش میزان صادرات نفت ایران در کوتاه‌مدت موثر باشد، گفت: به‌‌رغم اینکه ما انتظار داریم در پایان مذاکرات و قطعی شدن مباحث در مورد پرونده هسته‌ای شاهد برداشته شدن تمام تحریم‌ها باشیم اما در کوتاه‌مدت افزایش آنچنانی صادرات نفتی وجود ندارد و باید دید که در میان‌مدت چه اتفاقی خواهد افتاد.