گروه نفت و پتروشیمی: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئن کاهش چشمگیری داشته است به طوری که با ۲۶ درصد کاهش نسبت به ماه مه ‌به یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه رسیده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی رقم ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز کمترین میزان صادرات نفت ایران از نوامبر ۲۰۱۳ است. پیش از این رویترز در گزارشی میزان صادرات نفت ایران در ژوئن ۲۰۱۴ را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اعلام کرده بود. با وجود تفاوت زیادی که بین آمار خبرگزاری رویترز و آژانس بین‌المللی انرژی وجود دارد، همچنان میزان صادرات نفت ایران بیشتر از میزان تعیین شده در خلال توافق موقت ژنو است. کشورهای غربی مدعی‌اند بر‌اساس توافق موقت ژنو که بین ایران و شش قدرت جهانی به امضا رسیده است، ایران باید میزان صادرات نفت خام خود را به‌طور متوسط در شش ماهه منتهی به ۲۰ جولای در حد یک میلیون بشکه در روز نگه دارد. این نکته‌ای است که بارها توسط مقامات نفتی کشورمان رد شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد صادرات نفت ایران شامل نفت خام و میعانات، در ماه ژوئن ۲۶ درصد کاهش یافته و به ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که ناشی از کاهش قابل توجه خرید دو مشتری آسیایی این کشور بوده است. با افزایش در‌گیری‌ها در اوکراین و تقابل دو قدرت بزرگ روسیه و آمریکا بر سر آن، چین که به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران شناخته می‌شود شروع به افزایش واردات نفت کرده و ذخایر استراتژیک خود را افزایش داده است. به همین دلیل میزان واردات این کشور از ایران افزایش چشمگیری داشت به‌طوری‌که در ماه آوریل واردات نفت چین از ایران رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت و به ۸۰۴ هزار بشکه در روز رسید. اما با فروکش کردن نا‌آرامی‌ها و به دنبال آن پر شدن ذخایر چین، این کشور میزان واردات نفت خود از ایران را طی دو ماه ۳۶ درصد کاهش داده و به ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسانده است. چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده بود که این رقم با رشد ۳۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

در ماه آوریل واردات نفت چین از ایران رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت و به ۸۰۴ هزار بشکه در روز رسید. واردات نفت چین از ایران در این ماه نسبت به ماه قبل رشد ۴۰درصدی را تجربه کرده است.

بر‌اساس آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، واردات نفت چین از ایران در ماه‌های مه ‌و ژوئن دوباره رو به کاهش گذاشته و به ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است. خرید نفت چین از ایران در این دو ماه افت ۳۶ درصدی داشته است. خرید نفت هند از ایران نیز در مدت مشابه ۲۹ درصد کاهش یافته و به ۱۴۱ هزار بشکه در روز رسیده است.

کاهش صادرات نفت در ماه ژوئن در حالی رخ داده که بر اساس گزارش ماهانه اوپک میزان تولید نفت نیز در این ماه با کاهش مواجه شده است. بر اساس گزارش ماهانه اوپک و به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن روزانه با ۲۷ هزار بشکه کاهش نسبت به مه ‌به روزانه دو میلیون و ۷۳۱ هزار بشکه در روز رسیده است. این آمار نشان می‌دهد ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۴ پس از عربستان، عراق، امارات و کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت بوده است.

رتبه ایران در حالی بین کشورهای عضو اوپک سقوط کرده که همواره مقامات نفتی دولت دهم، بر رتبه دوم ایران در این سازمان تاکید می‌کردند. این در حالی است که پیش از این نیز مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه امیدواریم در پی مذاکرات میزان صادرات نفت ایران افزایش یابد، خاطرنشان کرد:‌ کسب جایگاه دومی در اوپک با توجه به افزایش تولیدات عراق تا حدی سخت است. سید‌محسن قمصری با بیان اینکه میزان صادرات نفت ایران اکنون روزانه حدود یک میلیون بشکه است، گفت: برای افزایش صادرات نفت سقفی را در نظر نمی‌گیریم.

وی با بیان اینکه اکنون در اوپک در رتبه چهارم یا پنجم قرار داریم، ابراز امیدواری کرد: با رفع تحریم‌ها به جایگاه دوم برسیم. البته با توجه به افزایش تولیدات عراق کسب جایگاه دومی تا حدی سخت است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: شرکت‌هایی که پیش از تحریم، نفت ما را خریداری می‌کردند آمادگی خود را برای خرید نفت ایران اعلام کرده‌اند.

کف صادرات نفت ایران در بازه هفت ماهه