شانا: محمد سوری، مشاور امور راهبردی وزارت نفت دلیل تحریم شرکت ملی نفتکش را کارت ویزیت استاد رئیس‌جمهوری سابق در دانشگاه علم و صنعت که از بهمن سال ٩٠ به عنوان مدیرعامل آن شرکت منصوب شد دانست و گفت: همه تلاشمان برای اینکه ثابت کنیم شرکت ملی نفتکش یک شرکت خصوصی است با این کارت ویزیت به هدر رفت. سوری می‌گوید: برای اینکه شرکت ملی نفتکش بخواهد به استاندارد سال ٩٠ برسد باید ٢ سال زمان سپری و ٢٠٠ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

به گفته این مقام مسوول شرکت ملی نفتکش هیچ خطایی انجام نداده که چه اتحادیه اروپا و چه دیگران آن را تحریم کنند. نفتکش در واقع حمل‌کننده نفت خام است و با آنها هیچ کالایی غیر از نفت را نمی‌توان جابه‌جا کرد.

یکی از امتیازهای نفتکش در دوران گذشته این بود که مساله غیردولتی بودن شرکت و تعلق آن به شرکت‌های بازنشستگی در عرصه بین‌المللی جا افتاده بود و با دقت و پشتکار سعی در حفظ آن می‌کردیم اما با توجه به اینکه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش مشاور رئیس‌جمهوری وقت بود و این واقعیت به صورت کتبی و شفاهی در کارت ویزیت و در ملاقات‌ها عنوان می‌شد بهانه واضحی برای عوامل پیگیر تشدید تحریم‌ها فراهم شد که به بازوی توانای حمل‌و‌نقل نفت خام کشور حمله کنند و با استناد به این امر که چون مدیرعامل این شرکت را رئیس‌جمهوری وقت انتخاب کرده است، پس شرکت دولتی است، آن را تحریم کردند.