نفت و پتروشیمی: رویترز طی گزارشی از کاهش صادرات نفت ایران در ماه جولای برای دومین ماه پیاپی خبر داد. به گزارش رویترز به نقل از منابع غیر رسمی صادرات نفت ایران در ماه جولای با کاهش ۴۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن به ۱۴/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. به گفته منابعی که نقل و انتقالات تانکرها را رصد می‌کنند، صادرات نفت ایران در ماه جولای برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، اما همچنان در بالای میزان تعیین شده از سوی کشورهای غربی بر اساس توافق موقت ژنو باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایران و ۶ قدرت جهانی توافق کرده‌اند تا مذاکرات هسته‌ای را از ۲۰ جولای به مدت ۴ ماه دیگر تمدید کنند، تا بتوانند به یک توافق جامع دست یابند. طرف‌های غربی مدعی‌اند بر اساس توافق موقت، صادرات نفت ایران باید در حدود یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

افزایش صادرات نفت ایران به بیش از این میزان، موجب طرح انتقاد‌های جدی از دولت اوباما شده است، زیرا مقامات آمریکایی می‌گویند، دلیل افزایش صادرات نفت ایران، افزایش صدور میعانات گازی، نوعی نفت سبک است که بر‌اساس تحریم‌ها صادرات آن مجاز تلقی می‌شود. یک منبع آگاه که حرکت تانکرها را رصد می‌کند گفت، صادرات نفت خام ایران در ماه جولای به ۱۴/۱ میلیون بشکه در روز رسید که اندکی کمتر از ۱۸/۱ میلیون بشکه در روز ماه ژوئن بود.

این منبع آگاه افزود: «ژاپن نفت کمتری خریداری کرد. در عین حال، چین و هند در ماه جولای نفت بیشتری خریدند تا میزان خرید کمتر نفت خود در ماه قبل را جبران کنند.» وی اضافه کرد، صادرات نفت ماه جولای ایران همچنین شامل محموله‌ای بود که ظاهرا به مقصد خط لوله سومد مصر ارسال شد.