تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی

گروه نفت و پتروشیمی: وزیر نفت کشورمان روز گذشته با تایید خبر امضای تفاهم‌نامه بین ایران و روسیه به تبیین مفاد این تفاهم‌نامه پرداخت و به نقش صنعت نفت در بسته خروج از رکود غیر‎تورمی دولت تاکید کرد. بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه در سفر هفته گذشته به مسکو به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه حضور داشته است، به توضیح مختصری در این باره پرداخت. وی در این باره گفت: در جریان سفر به روسیه تفاهم‌نامه‌ای به منظور توسعه روابط اقتصادی، فنی و تجاری بین دو کشور امضا شده است.

هفته گذشته رویترز طی گزارشی از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و روسیه خبر داد. از آنجا که چند ماه پیش نیز اخباری از مذاکره تهران و مسکو برای صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه منتشر شده بود، این خبر از حساسیت ویژه‌ای برخوردار شد. به طوری که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های روسی را تهدید به تحریم در صورت زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران کرد. برخی از ناظران امضای تفاهم‌نامه روسیه با ایران را واکنش روسیه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور دانسته‌اند. این در حالی است که هیچ یک از مقامات دو کشور تا‌کنون به شفاف‌سازی این تفاهم‌نامه نپرداخته بودند. برخی از کارشناسان این تفاهم‌نامه را قرارداد فروش نفت ایران به روسیه نامیدند و اعلام کردند که ایران در ازای فروش روزانه ۵۰ تا ۶۰هزار بشکه نفت به روسیه از این کشور کالا و خدمات دریافت می‌کند. این عده مدعی شدند کالاهایی که ایران از روسیه وارد می‌کند مربوط به صنعت نفت است که طی چند سال اخیر ایران به‌دلیل تحریم‌ها با واردات آنها به مشکل برخورده است.

به‌گزارش «شانا» زنگنه با اشاره به اینکه در دیدار با همتای روسی خود (الکساندر نواک) درباره برگزاری بهتر و موفق‌تر اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور (که قرار است شهریور در تهران برگزار شود) مذاکراتی انجام شد درباره خرید نفت ایران از سوی روسیه گفت: در مذاکرات برای فروش نفت، خودمان را محدود به چیزی نمی‌کنیم، اما شایعاتی که درباره امضای قرارداد با روسیه برای فروش نفت ایران وجود دارد، صحت ندارد. بیژن زنگنه افزود: در این سفر همچنین توافق نامه‌ای برای آسان‌سازی عملیات بانکی میان بانک‌های ایرانی و روسی باهدف شتاب‌بخشی در عملیات تجار دو کشور امضا شد.برخی از ناظران بر این باورند که با امضای این تفاهم‌نامه زنگنه یک گام به هدف افزایش ظرفیت تولید که پیش از این وعده داده بود نزدیک می‌شود. زنگنه با آغاز به کار در وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید تا ۷/۵ میلیون بشکه تا پایان دولت یازدهم را وعده داد. اما در این بین بزرگ‌ترین‌ مساله پیش روی وی برای دستیابی به این هدف تحریم‌ها بود که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه بخشی از آنها را برطرف می‌کند.

نقش صنعت نفت در خروج از رکود

وزیر نفت با اشاره به بسته خروج از رکود غیر‌تورمی دولت به نقش صنعت نفت در این باره تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای خروج از رکود اقتصادی، جایگزینی گاز با سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور است. وی اظهار کرد: در پنج ماه اخیر تحول عظیمی در تولید و تامین گاز کشور رخ داده و به همین نسبت از مصرف سوخت مایع کاسته شده است.

زنگنه با اشاره به مقایسه پنج ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته و کاهش مصرف سوخت مایع، اظهار کرد: تلاش وزارت نفت بر این است که بیش از گذشته اقدام‌هایی برای کاهش هرچه بیشتر سوخت مایع و جایگزینی آن با گاز انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه هرچه سوخت مایع کمتری مصرف شود، صادرات نیز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: با افزایش صادرات می‌توان تراز ارزی کشور را مثبت کرد. زنگنه یادآوری کرد: جایگزینی گاز با سوخت مایع همراه با پیش‌بینی برنامه‌های میان مدت و بلندمدت وزارت نفت برای افزایش راندمان حرارتی نیروگاه‌ها در آینده انجام خواهد شد.

وزیر نفت درباره افزایش ٧٠٠ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید تا پایان سال ٩٤ که در بسته «سیاست خروج غیر‌تورمی از رکود» به آن اشاره شده است، گفت: تا پایان سال ٩٤ چنین برنامه‌ای وجود ندارد، ضمن اینکه این سیاست به‌سرعت روی رکود تاثیر نمی‌گذارد و در‌واقع برای سال‌های آینده است. زنگنه افزود: برنامه وزارت نفت برای افزایش ٧٠٠ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت سه ساله است. وی همچنین با بیان اینکه با تزریق ریال به اقتصاد کشور می‌توان چرخه تولید را توسعه بخشید، تاکید کرد: امیدواریم این برنامه در آینده نیز با جدیت پیگیری شود.

وی درباره اینکه آیا منابع بخش نفت در بسته «سیاست خروج غیر تورمی از رکود» از بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ تامین می‌شود، گفت: به یک معنی از بند «ق» است، اما منبع اصلی تامین آن، صندوق توسعه است. وی درباره این اینکه آیا کمک‌های وزارت نفت به وزارتخانه‌های دیگر در قالب بند «ق» بوده است، گفت: وزارت نفت تا‌کنون به سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ای کمک نکرده و قولی هم به آنها نداده است. در‌واقع این پرداخت در مقابل صرفه‌جویی انرژی انجام می‌شود.

توتال به پارس جنوبی باز‌می‌گردد؟

وزیر نفت در ادامه به روند توسعه فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: طبق برنامه قرار است تا پایان سال ٩٤، ٢٠٠ میلیون متر‌مکعب گاز به تولید پارس جنوبی افزوده شود که سهم سال ٩٣ و ٩٤ هر کدام ١٠٠ میلیون متر‌مکعب است.

زنگنه درباره فاز ١١ و احتمال حضور شرکت فرانسوی توتال در این فاز گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها ممکن است بسیاری از شرکت‌ها در پروژه‌های صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان اینکه حتی اگر تحریم‌ها برداشته نشود ایران توسعه فاز ١١ را شروع خواهد کرد، گفت: البته توسعه فاز ١١ پس از هفت فاز اولویت اول (١٢و ١٥ تا ١٧ پارس جنوبی) و فازهای اولویت بعدی یعنی، فازهای ١٩، ١٣، ٢٠ و ٢١، ٢٣ تا ٢٤ و ١٤ آغاز می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه هدف ما تولید گاز است نه تعریف طرح‌های جدید، افزود: باید پول‌ها درست هزینه شود تا به نتیجه برسد. زنگنه درباره واردات بنزین نیز گفت: واردات بنزین طبق برنامه تا پایان امسال انجام می‌شود و از خردادماه بنزین یورو ٤ وارد کشور شده است.