سه فراخوان جدید صنعت نفت

نفت و پتروشیمی: همایش روز سه‌شنبه تبیین سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود که با حضور وزیر نفت همراه بود، سه فراخوان جدید را در صنعت نفت کشورمان به همراه داشت؛ فراخوانی که وزیر صنعت در پنل تخصصی این همایش و در عصر روز سه‌شنبه بر آن تاکید کرده است. به گفته زنگنه طرح ساخت واحدهای مینی ال‌ان‌جی، فروش گاز فلرها و عرضه گاز رایگان برای تولید برق، سه فراخوان وزارت نفت برای این صنعت محسوب می‌شوند. بیژن نامدار زنگنه از فراخوان ساخت واحدهای مینی ال‌ان‌جی تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: البته در این زمینه وزارت نفت سرمایه‌گذاری نمی‌کند، این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود.وی با اظهار اینکه به سرمایه‌گذاران در ساخت مینی ال‌ان‌جی اجازه صادرات داده خواهد شد، گفت: علاوه بر این وزارت نفت خرید بخشی از تولیدات مینی ال‌ان‌جی‌ها را ضمانت می‌کند.وزیر نفت با بیان اینکه در صنعت ال‌ان‌جی ضعیف و ناشی هستیم اظهار کرد: تاکنون برخی افراد برای سرمایه‌گذاری در این بخش ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.

فروش روزانه ۲۰ میلیون متر‌مکعب گاز فلرها

زنگنه با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ میلیون متر‌مکعب گاز در فلرها می‌سوزد گفت: برای قسمتی از این گاز برنامه داریم که در بهترین شرایط تا پنج سال آینده نتیجه می‌دهد. بنابراین اگر افرادی حاضر باشند که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، وزارت نفت با قیمت بسیار ارزان گاز فلر را به آنها اختصاص می‌دهد، آنها نیز می‌توانند در تولید برق از آن استفاده و برق را صادر کنند.وی اعلام کرد: فراخون این طرح تا ۱۰ روز دیگر داده می‌شود و در آن فرمول قیمت گاز، کمیت، کیفیت و زمان اختصاص گاز در این طرح مشخص می‌شود.

عرضه گاز رایگان برای تولید برق

وی از تدوین یک فراخوان دیگر خبر داد و گفت: وزارت نفت آمادگی دارد به هر فردی که خواهان صادرات برق است به‌صورت رایگان گاز بدهد؛ البته در این حالت گاز آورده وزارت نفت محسوب می‌شود.زنگنه با بیان اینکه در بازار منعطف عمل خواهد شد افزود: ابتدا موافقت نامه امضا خواهد شد و بعد از انعقاد قرارداد و فروش برق سهم وزارت نفت مشخص خواهد شد. قیمت در این قرارداد در بازارهای مختلف، متفاوت خواهد بود. البته این طرح جزو برنامه‌های میان مدت و بلند مدت است.وزیر نفت با اظهار اینکه وزارت نفت در حال ارزیابی چگونگی عرضه نفت خام خود در بازارهای جهانی است گفت: بنده موافق این هستم که در قراردادها ارز با نرخ آزاد محاسبه شود. از نظر من مشکل قانونی هم ندارد.زنگنه گفت: از ۳۰ متقاضی ساخت پالایشگاه میعانات گاز در سیراف تا اواخر شهریورماه اسامی هشت متقاضی برنده‌شده اعلام خواهد شد.

برخی فکر می‌کنند صنعت نفت اسرائیل است

وی در پاسخ به یکی از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت که خواستار واگذاری واردات بخشی از تجهیزات به سازندگان بخش خصوصی به جای وزارت نفت با بدنه عریض و طویل شده بود، تصریح کرد: در این مورد صلاح نمی‌دانم، چراکه کلاه سر آدم می‌گذارند. اگر رقابت نباشد، فکر می‌کنند که صنعت نفت اسرائیل است! باید رقابت باشد، در غیر این صورت با هم تبانی می‌کنند و پوست ما را می‌کنند؛ فرقی هم نمی‌کند دولتی و خصوصی این گونه است. به طور مثال کالای یک میلیون دلاری را ۵/۳ میلیون دلار حساب کرده‌‌اند! این در حالی است که کیفیت کالا هم چینی است! برخی وقتی پای صنعت نفت وسط می‌‌آید، فکر می‌کنند که باید سر آن کلاه گذاشت.

کشیدن گوش پالایشگاه‌های متخلف

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته پالایشگاه‌های خصوصی با وارد شدن به برخی فعالیت‌ها، از انجام تعهدات خود نسبت به تامین خوراک به صنایع پایین دستی سرباز زده اند گفت: پالایشگاه‌های نفتی به علت خصوصی شدن، زیر نظر هیچ کس نیستند، جز خداوند متعال! فعلا امکان کشیدن گوش آنها نیست، اما با بهتر شدن اوضاع این کار انجام خواهد شد.

وزیر نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که رویترز مدعی شده ایران نفت‌خام با کیفیت بالا را با قیمت پایین به چین صادر می‌کند، گفت: ما هر تصمیمی که به نفعمان باشد می‌گیریم. وزیر نفت درباره ورود میعانات گازی آمریکا به بازارهای آسیایی و تهدید بازار ایران گفت: این موضوع تنها بازار ایران را تهدید نمی‌کند بلکه کل بازار جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ البته فعلا اثر تهدید‌کننده قیمتی ندارد.زنگنه با بیان اینکه از قیمت فعلی نفت راضی است، تاکید کرد: هیچ گاه به دنبال نفت زیر ۱۰۰ دلار نبوده‌ام و هم‌اکنون مناسب‌ترین قیمت نفت خام را داریم و همه نیز از آن رضایت دارند. وی درباره پیش‌بینی بازار نفت خام در سال ۲۰۱۴ گفت: هیچ‌ پیش‌بینی مبنی بر اینکه در بازار تغییری حاصل نخواهد شد، وجود ندارد.

توقف عرضه نفت در بورس به علت بالا بودن قیمت

وزیر نفت درباره توقف عرضه نفت خام در بورس گفت: توقف به دلیل قیمت بود؛ خریداران معتقد‌ند قیمت گران است. البته وزارت نفت حاضر است در صورت امکان قانونی نفت خام را با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس عرضه کند اما با این شرط که نفت خریداری شده در پالایشگاه‌های داخلی مصرف شود، نه خریداران اقدام به صادرات آن کنند.

تایید عدم دریافت پول میعانات گازی فروخته شده به امارات

زنگنه درباره اینکه آیا گزارش دیوان محاسبات مبنی بر اینکه نیکو پول میعانات گازی فروخته شده به یک شرکت اماراتی را به مبلغ ۱/۴ میلیارد دلار دریافت نکرده است، گفت: فقط امارات نبوده، شرکت‌های دیگری هم بوده‌اند که این موضوع به دلیل مشکل در دریافت و انتقال پول است. البته برداشت پول مورد نظر از صندوق توسعه ملی هم صحت ندارد.وزیر نفت درباره صادرات گاز به کویت گفت: این کشور عربی خواستار گاز ایران است و تقاضای خود را هم مطرح کرده است، ایران هم پیشنهاد خود را داده اما آنها هنوز جواب نداده‌اند. زنگنه با تاکید بر اینکه شرکت شل مشکلی در پرداخت بدهی نفتی خود به ایران ندارد، یادآور شد: در حال حاضر مشکل در انتقال پول وجود دارد.