تقاضای ترکیه برای کاهش ۶۰درصدی قیمت گاز ایران

فارس: ترکیه خواهان کاهش ۶۰درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران شد. چند ماهی است که شکایت گازی ترکیه از ایران تقدیم دیوان داوری بین‌المللی در لاهه شده است. براین اساس مقامات انرژی این کشور از یکسو مدعی کم‌فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه هستند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش ۲۵ درصدی قیمت گاز صادراتی هستند. به عبارت دقیق‌تر ترکیه مدعی است در ۲ ماه منتهی به اسفند ۹۲ صادرات گاز ایران به این کشور به میزان مورد توافق نبوده است و ۲۵ درصد از حجم آن کاسته شده است. دلیل این درخواست‌ها، استناد آنها به قیمت ناچیز گاز در قرارداد مشهور صادرات گاز ایران به یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است که سال‌ها پیش منعقد شده اما هنوز اجرایی نشده است. حمید‌رضا عراقی، مدیر‌عامل شرکت ملی گاز با اعلام خبر تقاضای تخفیف ۶ درصدی ترکیه از ایران گفت: در قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه این اجازه داده شده که هر یک از طرفین پنج بار درباره قیمت و دیگر موارد قرارداد شکایت و درخواست بازنگری داشته باشند و شکایت اخیر گازی ترکیه دومین شکایت در قالب این قرارداد است. وی افزود: در بار نخست شکایت ترکیه در سال‌های گذشته ۱۵ درصد از قیمت گاز ایران کاسته شده بود و مرجع داوری گفته بود مباحث مربوط به کاهش قیمت از اختیارات ما نیست و ترکیه دوباره بر همین اساس شکایت کرد که در حال رسیدگی است.

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر شکایت ترکیه به جایی برسد باز هم نخواهند توانست آنچه را که مدنظر دارند محقق کنند، تصریح کرد: ترکیه دو شکایت مبتنی بر price reduction و price revision مطرح کرده است که در مجموع قریب به ۶۰ درصد کاهش قیمت را در گاز صادراتی ایران شامل می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز توضیح داد: price reduction به مباحث قیمتی در منطقه و جهان می‌پردازد و price revision به آماده بودن زیر‌ساخت‌ها و بستر صادرات گاز و عمل به تعهدات باز می‌گردد که اجزای دعوای کاهش ۶۰ درصدی قیمت گاز را از سوی ترکیه تشکیل داده است.

عراقی ادعای ترکیه در پرونده گازی را بسیار بلندپروازانه ذکر کرد و افزود: البته مقامات ترکیه تصور نمی‌کردند در ایران دفاع به این انسجام صورت گیرد چنان‌که در ۷ یا ۸ ماه گذشته ۴۰ تا ۷۰ جلسه کارشناسی گذاشته‌ایم و از دفتر ریاست‌جمهوری، حقوقی شرکت ملی گاز و کارشناسان بین‌المللی دعوت شد و در سرمای زمستان از کل ایستگاه‌ها بازدید و گزارش و فیلم ارائه کردند. وی تاکید کرد: کار وزین و سنگینی انجام شد، تصور می‌کنم تا مهر و آبان رای دادگاه مشخص می‌شود و رای دادگاه را هم واقعا نمی‌توان حدس زد. وی افزود: در هر کدام از این دو بخش‌ ترکیه خواستار ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت شده است و ما در هر دو مورد دفاعیات خودمان را ارائه کرده‌ایم.