نفت و پتروشیمی، محمدحسین بابالو: نفت خام آمریکا طولانی‌ترین ریزش هفتگی خود را از ماه نوامبر تاکنون ثبت کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت خام WTI آمریکا پنجمین کاهش هفتگی خود را تجربه کرد تا طولانی‌ترین ریزش هفتگی در ۹ ماه گذشته خود را ثبت کند. هم اکنون سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نفت منتظر سخنرانی جانت یلن رئیس فدرال رزرو هستند تا شاید به‌رغم ضعف تقاضا و افزایش عرضه‌ها همچنین داده‌های منفی اقتصادی از چین، بتوانند داده مثبتی را در سخنان او بیابند.

قیمت نفت خام آمریکا در بازار معاملات الکترال نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۴۱ سنت کاهش به ۹۳ دلار و ۵۵ سنت رسید. حجم معاملات این نوع نفت خام با ۱۳ درصد کاهش به نسبت متوسط ۱۰۰ روزه خود قرار دارد که نشان‌دهنده تردید بازار و تضعیف جذابیت آن است. هم اکنون قیمت این نوع نفت خام در سال جاری با ۹/۴ درصد کاهش رو به رو شده است. هم اکنون عرضه نفت خام آمریکا در برابر تقاضای آن افزایش محسوسی داشته که باعث شده موجودی بزرگ‌ترین‌ ذخایر نفت خام آمریکا به بالاترین حد در ۳ هفته اخیر برسد.

با توجه به آخرین آمارها در ۱۵ آگوست ذخایر نفت خام آمریکا به بالاترین حد در ۵ هفته گذشته رسید و ذخایر گازوئیل این کشور نیز با ۵۸۵ هزار بشکه افزایش به ۲۱۳.۳ میلیون بشکه افزایش یافت که به کاهش ۰.۵ سنتی قیمت و رسیدن آن به ۳.۴۳۶ دلار در هر گالن انجامید که کمترین حد از ماه فوریه است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۲۳ سنت کاهش به ۱۰۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده است. هم‌اکنون پرمیوم موجود بین نفت خام آمریکا و برنت برابر با ۸ دلار و ۸۱ سنت است که به نسبت پایان هفته قبل و نرخ ۸ دلار و ۲۱ سنت یک افزایش تلقی می‌شود. با توجه به شرایط بازار آمریکا انتظار کاهش این نرخ وجود داشته که می‌تواند با افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا یا حتی کاهش قیمت نفت برنت این رخداد محقق شود. قیمت نفت خام آمریکا در بازار نیویورک با ۴/۰درصد کاهش رو‌به‌رو شده که باعث کاهش ۹/۳درصدی قیمت نفت خام در هفته گذشته شود. هم‌اکنون معامله‌گران منتظر سخنرانی رئیس فدرال رزرو هستند تا شاید افزایش احتمالی نرخ بهره بتواند از این کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند. شاخص تولیدات صنعتی چین تاکنون نتوانسته است به تخمین‌ها دست یابد تا جایی که شاهد افزایش نگرانی‌ها از کند شدن سرعت رشد تقاضای نفت هستیم. رسیدن شاخص مدیران خرید چین در برآوردهای بانک HSBC و رسیدن به نرخ ۵۰.۳ واحد را می‌توان یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای بازار نفت به شمار آورد. هم اکنون مهمترین نگرانی از افزایش حجم عرضه است که هم اکنون به اضافه عرضه (Oversupply) انجامیده است. افزایش حجم عرضه به نسبت تقاضا هم اکنون در بازار نفت با محوریت بازارهای غربی دیده می‌شود.