گروه نفت و پتروشیمی: به‌رغم تکذیب‌های صورت گرفته توسط مسوولان دولتی مبنی بر تبادل نفت و کالا روز گذشته وزارت انرژی روسیه از آغاز مذاکرات با ایران در زمینه خرید نفت خام ایران در ازای صادرات خدمات و کالاهای روسی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ماه گذشته وزیر نفت با حضور در همایش انرژی در مسکو توافقاتی را برای توسعه بخش نفت با مسوولان نفتی روسیه امضا کرد که برخی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی با مانور روی این خبر اعلام کردند که این تصمیم برای دور زدن تحریم‌های غرب است. با این حال مسوولان می‌گویند چنین توافقی در دستور نیست. روز گذشته خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که نشست کمیسیون بین دولتی روسیه-ایران در زمینه همکاری‌های تجاری-اقتصادی که قرار است در جریان آن موضوع فروش نفت ایران به روسیه بررسی شود، در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) در مسکو برگزار خواهد شد. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در اوایل ماه آگوست (اواخر مرداد) اعلام کرده بود که روسیه ممکن است در سازماندهی انتقال نفت خام ایران مشارکت کند. وی گفته بود: حجم دقیق انتقال نفت ایران بر اساس نیاز بازار انرژی بعدا تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به عقیده نوواک، افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور براساس افزایش صادرات کالاها و خدمات روسی به ایران در زمینه متالورژی، معدن، خودرو، مهندسی مکانیک و کشتی‌سازی، برق، پتروشیمی، زیرساخت‌ها، حمل‌و‌نقل، مجتمع کشت و صنعتی و صنایع دارویی برنامه‌ریزی شده است. وزیر انرژی روسیه همچنین یادآور شده بود که طرف ایرانی نیز برای مشارکت در طرح‌های مشترک، از جمله در زمینه تولید برق و کشف و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ علاقه‌مند است. یادداشت تفاهم دوجانبه بین دولت‌های فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۵ آگوست (۱۴ مرداد) امضا شده است.