نفت در نوک حمله تحریم‌ها

نفت و پتروشیمی: ششمین جشنواره روابط عمومی‌های صنعت نفت روز پنج‌شنبه با سخنرانی مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت کار خود را آغاز کرد. در افتتاحیه این جشنواره، وزیر نفت با اشاره به اینکه نوک حمله تحریم‌ها به سمت صنعت نفت است، گفت: کشورهای غربی و آمریکا خواسته‌اند با تحریم صنعت نفت کشور را دچار مشکل کنند، اما همچنان به سمت هدف‌هایمان پیش می‌رویم. به گزارش «دنیای اقتصاد» پس از گذشت یک سال از شروع به کار دولت جدید، وزارت نفت در رابطه با ارتقای سطح تولید و صادرات، برداشت از میادین نفتی مشترک، توسعه فازهای پارس جنوبی، صادرات محصولات پتروشیمی و... برنامه‌های متنوعی را در دستور قرار داده و نتایج قابل قبولی در این بخش عاید کشور شده است. با این حال وجود تحریم‌ها به‌عنوان مهم‌ترین‌ مشکلی که در ۳ سال اخیر به بروز چالش‌های مهمی در حوزه نفت منتهی شده تلقی می‌شود. وزیر نفت در تلاش است تا در کنار وزارت امور خارجه جایگاه کشورمان را در بازارهای جهانی نفت ارتقا بخشد و در‌عین‌حال موضع ایران را در اوپک تقویت کند. به گفته زنگنه، صنعت نفت تا حدودی توانسته است از شرایط تحریم فاصله بگیرد و روز به روز در جهت اهداف این صنعت کارهایش را پیش ببرد. وزیر نفت با یادآوری اینکه به نخستین وعده به نمایندگان مجلس در مورد سپردن اداره نفت به نفتی‌ها عمل کرده‌ام، افزود: هم‌اکنون تنش و بی‌ثباتی از صنعت نفت رخت بربسته و مدیران و کارکنان نفت در محیط با تدبیر و امیدوارانه به جلو حرکت می‌کنند.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود بحث مهمی را که در دولت قبل منشأ مشکلات مزمنی در بخش فروش نفت و بازاریابی آن و البته فساد مالی در بخش نفت شد اشاره کرد. وی با بیان اینکه رانت و رانت‌دهی از‌جمله موضوعاتی است که از آن به شدت متنفرم، گفت: درست نیست افراد به چیزی که حقشان نیست از طریق نفت دست پیدا کنند. او در همین رابطه به فراخوان طرح فراگیر سیراف اشاره کرد و گفت: همه باید بتوانند در طرح‌ها شرکت کنند و براساس صلاحیت انتخاب شوند. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به بهانه وجود شرایط سخت نمی‌توان مقررات را نادیده گرفت و آن را دور زد، گفت: دور زدن مقررات زمینه را برای فساد مهیا و راه را برای مفسدان باز می‌کند. او ادامه داد: برداشتن مقررات همانند برداشتن ستون‌های یک بنا است که باعث می‌شود تمام ساختمان بر سر ساکنان آن آوار شود. او همچنین بر رعایت انضباط و نظم تاکید کرد و گفت: انضباط مالی و اداری در سازمان‌ها بسیار اهمیت دارد.

وزیر نفت در این همایش درباره طرح فراگیر پالایشی سیراف اظهار کرد: برندگان این پروژه که فراخوان عمومی آن از سه ماه پیش آغاز شد، این ماه مشخص می‌شود. زنگنه با بیان اینکه از بین حدود ٦٠ شرکت‌کننده ٣٠ متقاضی صاحب صلاحیت شناخته شده‌اند، افزود: این تعداد در حال بررسی نهایی هستند و تا پایان این ماه هشت متقاضی به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح معرفی خواهند شد. وزیر نفت در ادامه اقتصاد مقاومتی را راهبرد اساسی برای کشور و مجموعه صنعت نفت دانست و گفت: وزارت نفت پیگیر راهبردهای اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اهداف آن است. زنگنه افزود: خروج غیر‌تورمی از رکود نیز در راستای اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه نفت نقش پیشران و محرک دارد.مهندس زنگنه در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت نفت علاوه بر طرح‌های مهمی از‌جمله توسعه پارس جنوبی، توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها را تا سه سال آینده در دستور کار قرار داده است. وزیر نفت افزود: با گازرسانی به شهرها و روستاها، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و در خروج از رکود به دولت کمک می‌کند. در ادامه این جشنواره، روابط عمومی شرکت مهندسی ساخت تاسیسات دریایی به‌عنوان برترین روابط‌عمومی شرکت‌های وابسته به صنعت نفت دربخش ارتباط با رسانه معرفی شد.