گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علائی: مراحل ساخت و تکمیل فاز ۱۲ پارس جنوبی طبق برنامه پیش‌بینی شده در حال اجرا است و بر همین اساس گاز این فازتا شروع فصل سرما وارد شبکه سراسری کشور شده و بخشی از کمبود گاز مصرفی را جبران می‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ فاز توسعه‌ای میدان مشترک پارس جنوبی در مجموع بخش خشکی و دریا به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است. فاز ۱۲ از ۳ سکوی A، B و C تشکیل شده است که سکوی A این فاز با تولید ۹۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز هم‌اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های مکتوب سکوی B فاز ۱۲ تا پایان آبان ماه ۹۳ و سکوی C تا نیمه آذر‌ماه وارد مدار تولید می‌شود. با به بهره‌برداری رسیدن و تکمیل این فاز بخشی از وعده وزیر نفت برای افزایش ۱۰۰ میلیون متر‌مکعبی گاز تا شروع فصل سرما تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به عسلویه، هر یک از سه بخش فاز ۱۲ دارای ظرفیت اسمی تقریبا ۲۵ میلیون مترمکعب است، به‌طوری که تولید روزانه حدود ۷۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۱۱۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۶۰۰ تن گوگرد با راه‌اندازی کامل سه سکوی A, B, C این فاز هدف‌گذاری شده است. با اتمام عملیات نصب سکوی A در روزهای پایانی آبان ۹۲، تولید ۱۲ میلیون مترمکعب گاز از مخزن این فاز در اسفندماه سال گذشته آغاز شد. سکوی دیگر فاز ۱۲ موسوم به عرشه B که به منظور تولید ۲۵ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن هدف‌گذاری شده است، به دست متخصصان ایرانی «شرکت مهندسی تاسیسات دریایی ایران» ساخته شده و ۲۷ تیرماه نصب شده است و در حال حاضر عملیات نهایی اتصال لوله‌ها و نصب شیرهای سرِ چاهی این سکو در حال انجام است.

شهاب انوشه، یکی از مهندسان مسوول پروژه راه‌اندازی سکوی B فاز ۱۲ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر روی این سکوی دریایی، اظهار کرد: عملیات هوک آپ (اتصال خطوط لوله به سکو) در سکوی B هم‌اکنون به پیشرفت اجرایی ۹۰ درصدی رسیده است. وی افزود: تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات از سوی شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران بر این مبنا است که گاز این سکو زمستان امسال به تولید برسد که با پیشرفت مطلوبی که در بخش راه‌اندازی این سازه دریایی داریم، در زمستان امسال؛ تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعبی گاز از سکوی B فاز ۱۲ محقق خواهد شد.

انوشه درخصوص چاه‌های تولیدی این میدان گفت: سکوی فاز ۱۲ پارس جنوبی مجموعا ۱۲ چاه تولیدی دارد که تاکنون شرکت پتروپارس؛ ۹ چاه را تحویل شرکت تاسیسات دریایی داده و با نصب تجهیزات سرچاهی و انجام تست‌های نهایی راه‌اندازی این چاه‌ها، هم اکنون این ۹ چاه آماده تولید هستند. وی ادامه داد: زمستان سال جاری قطعا شاهد ورود گاز تولیدی از سکوی B فاز ۱۲ به شبکه سراسری گاز خواهیم بود، اما از مجموع ۱۲ چاه تولیدی، ۹ چاه به مدار خواهند آمد که می‌توانیم از این ۹ چاه نیز ظرفیت نهایی هدف‌گذاری شده که یک میلیارد فوت مکعب تولید روزانه گاز است را محقق کنیم. سکوی C فاز ۱۲، دیگر سکوی دریایی این فاز ۱۴ تیرماه ۹۳ روی جکت در محل چاه‌های تولیدیِ حفاری شده نصب شد و هم اکنون عملیات هوک آپ و دیگر مراحل پیش راه‌اندازی این سکو، شامل تست‌های پرتونگاری اتصالات زیر دریا در حال انجام است. این سکو خود از دو قسمت C و D تشکیل شده است که در مجموع تولید ۲۵ میلیون فوت مکعب برای آن هدف‌گذاری شده است. کارشناسان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در مجموع از سه سکوی B، AوC برای زمستان امسال ۶۵ میلیون فوت مکعب پیش‌بینی کرده‌اند.

عرشه فاز ۱۷A پارس جنوبی

فاز ۱۷ پارس جنوبی یکی‌ دیگر از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نفت در میدان مشترک پارس جنوبی است که عملیات نصب سکوی این فاز در مهرماه سال ۱۳۹۱ توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شد. از آنجا که مدت زیادی از نصب این سکوی آبی می‌گذرد، بخش‌های زیادی از آن دچار استهلاک و خرابی شده است. بنابر‌این پیش از بهره‌برداری از این سکو تعمیر و باز‌سازی این سکو در دست اجرا است و همین موضوع باعث شده که بهره‌برداری از فاز ۱۷ با تاخیر بیشتری نسبت به فاز ۱۲ به انجام برسد. طبق آمارهای اعلام‌شده با بهره‌برداری از این سکو بیش از ۱۴/۵ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. براین اساس اکنون عملیات پیش‌‌راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی ۱۷ در دست انجام است و تمام سعی مهندسان شرکت تاسیسات دریایی بر این است که گاز این فاز تا اواخر دی‌ماه سال جاری به شبکه سراسری گاز کشور تزریق شود.

پایان لوله‌گذاری فاز ٢٢ پارس جنوبی تا هفته آینده

براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته عملیات لوله‌گذاری فاز ٢٢ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس تا هفته آینده به پایان می‌رسد. نماینده شرکت تاسیسات دریایی در کشتی لوله گذار سی مستر، در حاشیه بازدید خبرنگاران از تاسیسات فراساحل پارس جنوبی با اشاره به اینکه تا‌کنون ١٠٠ کیلومتر از پروژه ١١٠ کیلومتری خط لوله دو رشته‌ای ٣٢ و ٤ اینچ فاز ٢٢ پارس جنوبی به پایان رسیده است، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه به‌طور متوسط ٢ کیلومتر لوله‌گذاری در این فاز انجام می‌شود. محمد‌صادق کفایت با بیان اینکه عملیات لوله‌گذاری فاز ٢٢ پارس جنوبی توسط شناور سی مستر تا‌کنون بدون تاخیر انجام شده است، گفت: عملیات لوله‌گذاری این فاز طی ٧٠ روز گذشته صورت گرفته و طبق برآوردها این عملیات در کمتر از ٨٠ روز به پایان می‌رسد. نماینده شرکت تاسیسات دریایی در کشتی لوله گذار سی مستر تصریح کرد: این شناور علاوه بر بیش از ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری فاز ۲۲، در‌مجموع در میدان گازی پارس جنوبی بیش از ٢ هزار کیلومتر لوله‌گذاری انجام داده است. کفایت درباره زمان آغاز لوله‌گذاری دومین خط لوله دریایی فاز ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی گفت: تا‌کنون زمان مشخصی برای اجرای این کار توسط کارفرما مشخص نشده است.