بی‌تاثیری تحریم میعانات گازی در فروش آن

گروه نفت و پتروشیمی: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان دیروز با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شوریجه اعلام کرد: تحریم فروش میعانات گازی پیش‌تر نیز وجود داشته و هم اکنون به‌طور رسمی اعلام شده است، اما تاثیر تعیین‌کننده‌ای در فروش میعانات گازی نداشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هفته گذشته دولت آمریکا بیش از ۲۵ شرکت، بانک و اشخاص حقیقی را به اتهام کمک به ایران برای پنهان کردن منشاء میعانات گازی، هدف تحریم‌های خود قرار داد. این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد که تحریم‌های خزانه داری آمریکا تنها مشمول نفت خام ایران شده و شامل میعانات گازی نمی‌شود. بعد از توافق موقت ژنو کشورمان به‌طور میانگین روزانه همواره بیش از مقدار تعیین شده بر‌اساس این توافق (حدود یک میلیون بشکه) نفت صادر کرده است. نشریات خارجی مدعی می‌شدند به دلیل اینکه تحریم‎های آمریکا شامل میعانات گازی نمی‌شود ایران قادر است به فروش این مقدار نفت دست یابد. این در حالی است که بارها مقامات کشورمان پیش از این اعلام کرده بودند که تحریم‌ها تنها شامل نفت نیست. محسن قمصری، مدیر روابط بین‌الملل شرکت ملی گاز که مسوولیت فروش نفت را بر عهده دارد پیش از این اعلام کرده بود که اگر کشوری به خرید میعانات گازی از ایران اقدام کند مقدار آن‌را از سهمیه خرید نفت خود کم می‌کند.‌

زنگنه درخصوص لغو کند تحریم نفتکش‌ها نیز گفت: هیچ‌وقت تحریم نفتکش‌ها برداشته نشده و تنها در موارد محدودی این تحریم اعمال نشده است.

وی با اعلام اینکه یکی از نیازهای منطقه خراسان رضوی ایجاد یک پتروشیمی با پایه گاز است، گفت: اگر یک مجتمع بزرگ پتروشیمی در این منطقه ایجاد شود و مقام‌های محلی نیز در تامین و ایجاد زیربناهای آن کمک کنند، حرکت بزرگی برای منطقه خواهد بود و به‌طور قطع صنایع پایین‌دستی آن نیز اضافه خواهد شد و چهره منطقه تغییر خواهد کرد. وزیر نفت درباره تامین گاز زمستان امسال گفت: مخزن ذخیره‌سازی گاز شوریجه در حد خودش کمک می‌کند، زیرا در زمستان برای تامین گاز بخش‌های مختلف روزانه به بیش از ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم.

وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از مخزن شوریجه در طول سه و نیم سال گذشته بیش از ٤٠٠ میلیون دلار در بخش‌های بالادستی و پایین دستی هزینه شده است، گفت: علاوه بر این مخزن و مخزن سراجه قم، مطالعاتی را در چند مخزن واقع در مناطق کاشان، فارس و گرگان نیز در حال انجام داریم؛ همچنین برای ذخیره‌سازی روزمینی به شکل ال‌ان‌جی نیز مطالعاتی انجام داده‌ایم.

توسعه میادین مشترک گازی از اولویت‌های وزارت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه سهم گاز در سبد انرژی کشور بیش از ۷۰ درصد است اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون متر‌مکعب روزانه در داخل کشور گاز مصرف می‌شود.

بیژن زنگنه در مراسم بهره‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی شوریجه با بیان اینکه در دو بخش بالادستی و پایین‌دستی مخزن ذخیره‌سازی شوریجه ٤٠٠ میلیون دلار هزینه شده است، گفت: برگشت سرمایه قابل توجهی از این مخزن ذخیره‌سازی خواهیم داشت، ضمن آنکه امسال تا ١٠ میلیون مترمکعب گاز در روز و سال آینده تا ٢٠ میلیون مترمکعب گاز در روز از این مخزن بهره‌برداری خواهد شد. وی گفت: این مخزن باید بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی داشته باشد تا بتواند قابلیت انتقال سریع گاز را در شبکه فراهم کند.

وی با بیان اینکه کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که به این میزان از این حامل انرژی (گاز) استفاده کند، افزود: این نیاز باعث می‌شود ما خطوط انتقال و ایستگاه‌های بیشتری برای تقویت فشار گاز یا نقاط ذخیره‌سازی روزمینی و زیرزمینی احداث کنیم. زنگنه با اشاره به بهره‌برداری از دو مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم و شوریجه، گفت: مخازن یاد شده پروژه‌های خوبی برای تقویت شبکه گاز هستند.

وزیر نفت از افزایش ٣٥ درصدی گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور در ٥/٥ ماه نخست امسال با هدف بهبود کیفیت هوا و آزاد‌سازی سوخت مایع خبر داد. زنگنه تصریح کرد: در ٥/٥ ماه نخست امسال، حجم گازرسانی به نیروگاه‌های کشور نسبت به مدت سال گذشته ٣٥ درصد افزایش داشته است تا از سوخته شدن گاز مایع در نیروگاه‌ها جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه توسعه میدان‌های مشترک ایران و ترکمنستان در اولویت ما هستند، تاکید کرد: اولویت ما بهره‌برداری از میدان‌های مشترک گازی است، زیرا در این صورت امکان بهره‌برداری از گاز در مناطق شمال و شمال شرق کشور فراهم می‌شود و ما هزینه‌ای را برای انتقال گاز از جنوب به مناطق شمالی نخواهیم داشت.

وزیر نفت همچنین در مورد ایجاد یک واحد پروپیلن در سرخس گفت: ایجاد این واحد در شرایط ویژه منطقه اقتصادی سرخس و هم‌مرزی با ترکمنستان، دارای توجیه اقتصادی و ظرفیت لازم است.