گروه نفت و پتروشیمی: همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نگرانی از افت آن در ماه‌های سوم و چهارم سال، کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: کشورهای عضو اوپک باید با انجام هماهنگی‌های لازم، آمادگی برگزاری نشست اضطراری را داشته باشند، چرا که نشست بعدی اوپک قرار است در ٢٧ نوامبر برگزار شود و تا زمان برگزاری نشست بیش از دو ماه و نیم زمان باقی است. مهدی یوسفی می‌گوید: قیمت نفت طی فصل سوم و چهارم ٢٠١٤ تحت تاثیر افزایش فصلی تقاضا کاهش خواهد یافت اما این به معنای افزایش اساسی در قیمت‌ها نخواهد بود.

وی گفت: از لحاظ عوامل اساسی بازار یعنی، عرضه و تقاضا، از ابتدای سال پیش بینی می‌شد که سطح قیمت‌ها در سال ٢٠١٤ روند نزولی داشته باشد، چرا که برآورد می‌شد نرخ رشد تقاضا کمتر از نرخ رشد عرضه جهانی بوده و بازار با مازاد عرضه مواجه و تقاضا برای نفت خام اوپک نیز کمتر از سطح تولید این سازمان در سال ٢٠١٣ باشد و آماری هم که از وضعیت عرضه، تقاضا و موازنه بازار در فصل اول و دوم ٢٠١٤ منتشر شده بیانگر این مساله است.

به گفته وی آمارها نشان می‌دهد که در دو فصل اول و دوم سال ٢٠١٤ بین ٧٠٠ تا ٩٠٠ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود داشته و این مازاد سبب افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ها شده و بازگشت سطح ذخیره‌سازی‌های کشورهای عضو OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) به متوسط پنج سال گذشته را در پی داشته است. وی با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که در ابتدای سال ٢٠١٤ سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام و فرآورده کشورهای عضو OECD پایین‌تر از متوسط پنج سال گذشته بود.

به گزارش «شانا»، یوسفی با بیان اینکه در بازارهای آتی‌ نیز قیمت‌ها در حالت «پس بهین» قرار داشت، تصریح کرد: این به این معنا است که قیمت قراردادهای ماه اول بالاتر از قیمت قراردادهای ماه‌های بعد بود، یعنی اینکه معامله‌گران بورس نیز انتظار داشتند که روند قیمت‌ها در سال ٢٠١٤ نزولی باشد. با این حال قیمت‌ها در چند ماه گذشته تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی نظیر بحران عراق، لیبی و اوکراین قرار داشته است که با آرام‌تر شدن بحران‌های مذکور طی سه هفته گذشته، قیمت نفت روند نزولی به خود گرفته است.

کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی انرژی درخصوص میزان تاثیر بحران‌های روسیه و اوکراین بر بازار نفت گفت: پس از آنکه ارتش اوکراین توانست برخی مناطق را از شورشیان پس گیرد، با ورود تانک‌های روسی به شرق این کشور جلو پیشروی ارتش اوکراین گرفته شد و در برخی مناطق شورشیان توانستند دوباره مواضع خود را پس بگیرند، این تحولات با تهدید اتحادیه اروپا مبنی بر تشدید تحریم علیه روسیه همراه بود، با این حال هفته گذشته اعلام شد که دولت اوکراین و شورشیان در مورد آتش‌بس به توافق رسیده‌اند و این توافق از دو روز گذشته اجرایی شد، اگرچه تحلیلگران بازار درمورد ادامه توافق آتش‌بس تردید دارند، ولی با این حال این تحول تاثیر منفی بر قیمت نفت گذاشت و سبب کاهش آن شد.

وی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر عراق و حضور داعش در این کشور گفت: در عراق نیز پس از آنکه داعش توانست به سرعت مناطق شمال شرقی این کشور را اشغال کند، این نگرانی در بازار شکل گرفت که ممکن است دامنه ناآرامی‌ها به جنوب این کشور سرایت کند که بخش عمده تولید عراق را شامل می‌شود، اما در دو هفته گذشته نه تنها سرعت پیش‌روی‌های اولیه داعش متوقف شد، بلکه در برخی از مناطق این نیروها به عقب رانده شده‌اند.

یوسفی در ادامه افزایش تولید نفت لیبی در دو هفته گذشته را یکی دیگر از عواملی دانست که به روند کاهشی قیمت نفت کمک کرده است. وی در این خصوص اظهار کرد: تولید لیبی که به دلیل نارآرامی‌های داخلی به کمتر از ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده بود در دو هفته گذشته به حدود ٦٥٠ هزار بشکه در روز رسید و بر‌اساس اعلام شرکت ملی نفت این کشور، تولید لیبی تا پایان ماه سپتامبر به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

کارشناس حوزه نفت در ادامه به عوامل دیگری که به روند کاهشی بهای نفت کمک کرده است، اشاره کرد: در کنار مسائل ژئوپلیتیک مسائلی نظیر رشد کمتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا در فصل دوم ٢٠١٤ و کاهش شغل‌های جدید ایجاد شده در ماه آگوست در آمریکا، کاهش شاخص pmiچین در ماه آگوست، افزایش تولید نفت اوپک در ماه آگوست و نگرانی نسبت به کاهش رشد اقتصادی در آلمان به روند کاهش قیمت نفت کمک کرد.

به گفته یوسفی به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود طی چند ماه آینده در صورت عدم تشدید بحران‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و سایر مناطق، قیمت برنت در محدوده ٩٥ تا ١٠٥ دلار در بشکه نوسان داشته باشد. قیمت نفت نیز طی فصل سوم و چهارم ٢٠١٤ تحت تاثیر افزایش فصلی تقاضا برای سوخت‌های زمستانی به‌ویژه نفت حرارتی در نیم‌کره شمالی، مازاد عرضه در بازار کاهش خواهد یافت، اما این به معنای افزایش اساسی در قیمت‌ها نخواهد بود، بلکه از کاهش قیمت برنت به کمتر از ٩٥ دلار در بشکه جلوگیری خواهد کرد. یوسفی در ادامه با بیان اینکه کاهش قیمت برنت به کمتر از ٩٠ دلار در بشکه دور از انتظار است، تصریح کرد: این موضوع از یک طرف سبب غیر‌تجاری شدن بخشی از نفت‌های غیر‌متعارفی می‌شود که تاکنون وارد بازار شده است و از طرف دیگر کشورهای اوپک نیاز مبرم به درآمدهای نفتی دارند و با اتخاذ سیاست کاهش تولید مانع این امر شده و احتمالا حمایت سایر تولیدکنندگان غیر‌اوپکی را به دنبال خواهد داشت.