ظرفیت برداشت گاز از مخزن ذخیره‌سازی سراجه تا یک سال آینده از ١٠ میلیون مترمکعب به ١٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز ایران در گفت‌وگو با «شانا» اظهارکرد: برای افزایش تولید باید یک واحد نم زدایی و پالایش به ظرفیت ٥ میلیون مترمکعب در مجتمع تاسیسات «سراجه» احداث شود.

مسعود سامی‌وند افزود: این طرح در مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز نیز تایید شده و با هماهنگی شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال تامین بودجه برای پروژه هستیم و مقدمات برگزاری مناقصه نیز به زودی انجام می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی، این طرح برای افزایش برداشت گاز در پیک مصرف زمستان برنامه ریزی شده است.

رئیس مجتمع تاسیسات سراجه قم پیش‌تر با اشاره به طرح توسعه واحد پالایش این تاسیسات گفته بود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت پالایش این تاسیسات از ٩ میلیون مترمکعب در روز به ١٥ تا ١٨ میلیون افزایش می‌یابد.

به گفته علی‌اکبر حیدری، مطالعات این طرح در حال انجام بوده و اجرای آن برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی شده است.

تاکنون بیش از یک میلیارد و ١٣٦ میلیون مترمکعب گاز در مخزن ذخیره‌سازی سراجه، ذخیره و امکان برداشت حداکثر روزانه ١٠ میلیون مترمکعب گاز از این مخزن فراهم شده است.

بر پایه این گزارش، زمستان سال گذشته بیش از ٦٦٢ میلیون مترمکعب گاز از مخزن سراجه قم برای انتقال به خطوط سراسری برداشت شده است.

مخزن گازی سراجه قم در ٤٠ کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و ١٤٠ کیلومتری تهران قرار دارد و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی به استان تهران (یعنی نقطه حداکثر‌ مصرف)، همچنین مجاورت آن با خط لوله سراسری گاز، به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای تولید و ذخیره‌سازی گاز در صنعت نفت کشور مطرح است.