بلومبرگ روز گذشته اعلام کرد: رقبای عربستان سعودی در میدان‌های نفت شیل آمریکا، از داکوتای شمالی تا تگزاس، به خاطر جنگ قیمتی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده اوپک برای بازپس‌گیری سهم بازار خود در آمریکای شمالی به راه انداخته است، میدان را خالی نمی‌کنند.

به گزارش «ایرنا» شرکت‌های آمریکایی بر این باورند که توان آنان برای تحمل کاهش قیمت نفت، از بسیاری از کشورهای اوپک که شریک عربستان سعودی محسوب می‌شوند، بیشتر است. برخی از شرکت‌های آمریکایی قصد دارند تولید نفت خود را افزایش دهند. آرکیه دانهام، رئیس‌ شرکت تولید نفت شیل «چساپیک انرژی» در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: عربستان سعودی در آمریکا دست به یک قمار بزرگ زده است.

وی افزود: اگر آنها قیمت نفت را تا ۶۰ یا ۷۰ دلار در هر بشکه پایین آورند، شاهد کاهش تولید نفت در آمریکا خواهیم بود، اما چنین رویدادی اتفاق نخواهد افتاد. دانهام ادامه داد: پیامد کاهش قیمت نفت به چنین سطحی، برای دیگر کشورهای عضو اوپک خوفناک تر است.

عربستان سعودی دوشنبه گذشته قیمت نفت این کشور برای مشتریان آمریکایی را کاهش داد در حالی که قیمت را برای مشتریان آسیایی بالا برد. تحلیلگران غربی این اقدام عربستان سعودی را، تشدید جنگ قیمت برای از میدان به در کردن شرکت‌های تولید‌کننده نفت در آمریکا تلقی کردند. قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت وست تگزاس اینترمدیت پس از اقدام عربستان سعودی به شدت کاهش یافت.