اتمام‌حجت برای خوراک پتروشیمی‌ها

گروه بنگاه‌های اقتصادی، مهتاب رحمتعلی: کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اصلاحیه پیشنهادی را در مورد تبصره بند ب ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه کرد. براساس این اصلاحیه وزارت نفت مکلف است قیمت خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی‌ها را با رعایت برخی معیارها در نظر بگیرد.

بر این اساس قیمت خوراک باید متناسب با معدل وزنی درآمد حاصل از فروش گاز یا مایع تحویلی باشد. همچنین این قیمت با هدف ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و اعمال تخفیف پلکانی تا ۳۰ درصد با انعقاد قرارداد بلندمدت برای واحدهایی که بتوانند برای تامین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید کرده و زنجیره ارزش افزوده را افزایش دهند، ارائه شده است.

از جمله دیگر نکات مهم این اصلاحیه جبران خسارت از سوی دولت در صورت قطع یا کاهش خوراک گاز و خوراک مایع است که از محل خوراک تحویلی در مراحل بعدی صورت خواهد گرفت و همچنین در خرید محصولات پتروشیمی توسط یا به دستور دولت، قیمت بورس مبنای عمل است.

دراین رابطه دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در نشستی با خبرنگاران درباره این اصلاحیه گفت: این طرح یک تبصره شفاف با منطق اقتصادی کامل برای پتروشیمی‌هاست که طی آن قانون‌گذار حجت را بر صنعت و دولت تمام کرده است.

احمد مهدوی ابهری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌هایی که صنعت پتروشیمی طی سال‌های گذشته با آن مواجه بود در حال رفع شدن است افزود: این تبصره هم به خوراک گاز و هم خوراک مایع پرداخته و پس از تایید شورای نگهبان انتظار می‌رود دولت آن را اجرایی کند.

وی اضافه کرد: این طرح حداکثر ظرف مدت ۶ ماه باید در دولت بررسی و تصویب شود، اما امیدواریم دولت تا پایان سال آن را تصویب کند تا سال آینده شاهد جهش در صنعت پتروشیمی باشیم.دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها نفتاست، گفت: در صورت اجرای طرح مزبور حداقل تا ۱۵ سال آینده به صادرات نفت نیاز نداریم و می‌توانیم نفت را در داخل به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

مهدوی در ادامه با اشاره به اینکه طرح‌هایی که در صنعت پتروشیمی شروع شده‌اند به ۷۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند، افزود: با این طرح به دنبال افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی می‌توانیم تولیدات پتروشیمی را به بالای ۸۰ میلیون تن برسانیم.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر پتروشیمی‌ها سالانه ۴۲ میلیون تن تولید دارند که ۲۰ میلیون تن آن صادر می‌شود.وی درباره میزان مصرف گاز گفت: اکنون ۵ میلیارد مترمکعب گاز در زمینه خوراک مصرف می‌شود که کمتر از ۳ درصد گاز تولیدی سالانه کشور است.به گفته وی در صورتی که سهم پتروشیمی‌ها از گاز به ۱۰ یا ۱۵ درصد برسد اتفاق مهمی در تولید پتروشیمی‌ها و ارزآوری صورت خواهد گرفت.دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش یا کاهش قیمت ۱۳ سنتی خوراک گفت: این قیمت پاسخگوی صنعت نبود و اصلاحیه مزبور برای کاهش این رقم مطرح شد اما در نهایت قیمت را دولت تعیین می‌کند و اکنون مشخص نیست.وی میانگین قیمت خوراک در منطقه را ۵ سنت دانست و گفت: به دنبال این قانون می‌توانیم رقابتی‌تر در منطقه رفتار کنیم و با افزایش قیمت محصولات به چشم‌انداز خود نزدیک شویم.

مهدوی در مورد اثرات کاهش قیمت نفت بر پتروشیمی‌ها گفت: اثر تحولات قیمت نفت اغلب با سه ماه تاخیر در پتروشیمی‌ها نمایان می‌شود و ما انتظار داریم قیمت محصولات پتروشیمی در دی‌ماه امسال متفاوت شود.وی تصریح کرد: به دنبال کاهش قیمت نفت پتروشیمی‌ها خوراک با قیمت پایین‌تر دریافت کرده و محصولات خود را نیز با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند.