پیام معاون وزیر نفت به مناسبت روز پتروشیمی

گروه نفت و پتروشیمی: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به مناسبت فرا رسیدن روز پتروشیمی پیامی را خطاب به کارکنان این صنعت منتشر کرد که در زیر قسمتی از آن را منتشر کرده‌ایم.عباس شعری مقدم با قدردانی از کارکنان زحمتکش پتروشیمی و تبریک پنجاهمین سالگرد این روز بر جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: صنعت پتروشیمی برای رسیدن به اهداف سند‌چشم‌انداز ١٤٠٤ راه طولانی و پر پیچ و خمی را پیش رو دارد تا بتواند به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه دست یابد و این تنها با همتی استوار و تلاشی فراگیر دست‌یافتنی است. در این گذار نیت کرده ایم تا جایگاه صنعت پتروشیمی ایران را در سطح اول منطقه تثبیت کنیم و این مهم در سایه الطاف خداوند متعال و با تلاش شما همکاران میسر است. امیدوارم با بهره‌مندی از سرمایه ارزشمند انسانی و توان، تخصص و عزم ایجاد شده در سطوح مختلف بتوانیم شاهد توسعه چشمگیر صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی و با ابعاد و استانداردهای بین‌المللی باشیم.

اساسنامه شرکت ملی نفت

برای هیات ‌‌رئیسه مجلس ارسال شد

رئیس کمیسیون انرژی گفت: کلیات اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در کمیسیون تصویب و برای ارائه در صحن برای هیات‌رئیسه مجلس ارسال شد.

علی مروی در گفت‌وگو‌ با «شانا»، در تشریح آخرین جلسه کمیسیون متبوعش بیان کرد: درباره کلیات اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در کمیسیون انرژی رای‌گیری شد که در نهایت تصویب شد.رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این اساسنامه برای هیات رئیسه مجلس برای قرار گرفتن در دستور کار صحن ارسال شد.طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، یک‌فوریتی است و به امضای ۴۴ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و گفته شده است قانون نفت و قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت در آن لحاظ شده است.پس از تصویب نخستین قانون نفت ایران در سال ۱۳۶۶، در آن زمان مجلس به دولت یک سال فرصت داد تا اساسنامه شرکت ملی نفت را ارائه کند اما، با گذشت ۲۷ سال از آن زمان، هنوز اساسنامه به تصویب نهایی نرسیده است.روند تدوین اساسنامه در کمیسیون‌های مجلس موید این است که به احتمال فراوان اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بعد از ٢٧ سال تا پایان مجلس نهم نهایی می‌شود.این اساسنامه برای بررسی به کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون اجتماعی، اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از تولید ملی، عمران و بودجه به عنوان کمیسیون‌های فرعی و کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون‌های اصلی ارسال شده بود.

افزایش ٥٤٠ میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت مایع

ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کشور با تکمیل سه انبار نفت نیمه‌تمام، ٥٤٠ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با «شانا»، با مهم برشمردن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در زمینه احداث انبارهای نفت، اظهار کرد: با توجه به روند مطلوب پیشرفت فیزیکی در احداث انبارهای نفت ماهشهر، ملایر و شیراز، انتظار می‌رود که تا پایان امسال، ٥٤٠ میلیون لیتر به ظرفیت کنونی ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کشور افزوده شود.

عبدالله ملاباقر گفت: انبار نفت ماهشهر با ٣٠٠ میلیون لیتر، انبار نفت ملایر با ٧٠ میلیون لیتر و انبار نفت شیراز با ١٧٠ میلیون لیتر، مجموعه انبارهایی هستند که در قالب طرح‌های نیمه تمام، ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی کشور را به بیش از ١٣میلیارد لیتر افزایش خواهند داد.

به گفته وی با توجه به پیشرفت فیزیکی ٨٥ درصدی انبار شیراز، ٩٤ درصدی انبار ماهشهر و ٩٨ درصدی انبار ملایر، انتظار می‌رود این سه انبار تا پایان امسال تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره هزینه‌های اجرایی این طرح‌ها گفت: برآوردهای مالی نشان می‌دهد برای این انبارها تا مرحله تکمیل، ١٤١میلیارد تومان هزینه می‌شود و بخش عمده‌ای از این مبلغ با توجه به روند پیشرفت فیزیکی آنها جذب شده است.