گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: در حال حاضر بازار نفت تحت تاثیر دو آماری است که به صورت هفتگی منتشر می‌شوند. یکی تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا است که روزهای جمعه منتشر می‌شود و دیگری انتشار آمار هفتگی موجودی نفت این کشور در روزهای چهارشنبه است. بر این اساس، بازار نفت طی سه هفته گذشته متاثر از انتشار این دو آمار روزهای چهارشنبه با افت قیمت مواجه شده و روز‌های جمعه قیمت این کالا تغییر مسیر داده و رشد قیمتی را تجربه می‌کند. تاثیر این آمارها بر قیمت نفت نشان از تقابل دو دیدگاه در این بازار دارد، اولی دسته‌ای که با توجه به افزایش سطح موجودی نفت آمریکا بر افزایش مازاد عرضه تاکید دارند و معتقدند رشد سه هفته اخیر قیمت نفت بی‌پشتوانه بوده است. دسته دیگر کسانی هستند که با اشاره به کاهش تعداد دکل‌های حفاری ‌آمریکا، کاهش عرضه نفت و در پی آن رشد قیمت نفت را در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌کنند. بر اساس تحلیل «دنیای اقتصاد»، از آنجا که طی این مدت بهای نفت روند صعودی داشته است می‌توان نتیجه گرفت که نگاه افزایش قیمت نفت تحت‌تاثیر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در حال حاضر بر بازار نفت غالب است. بر این اساس، روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا که روز چهارشنبه با افت قابل توجهی مواجه شد و با شکستن کف حمایتی ۵۰ دلار در هر بشکه به ۴۸ دلار نیز رسیده بود، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۷ به وقت تهران) با افزایش اندکی نسبت به روز پنج‌شنبه مواجه شد و به ۱۱/۵۱ دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت نیز که روندی مشابه را تجربه کرده بود، دیروز با ۱۶ سنت افزایش در محدوده بالای ۶۰ دلار نوسان کرد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان معاملات روز جمعه قیمت‌ها افزایش بیشتری را تجربه کنند.

بازار نفت تحت تاثیر دو آمار هفتگی

حدود سه هفته است که نفت تغییر مسیر داده و بعد از افت‌های پیاپی طی ۷ ماه (از جولای ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵)، روند صعودی به خود گرفته است. در این بازه زمانی، قیمت نفت برنت بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و از حدود ۴۶ دلار به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده، نفت خام آمریکا نیز هرچند کمتر از برنت، اما در این مدت رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. اما به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این سه هفته نوسان قیمت نفت روال ثابتی داشته به این شکل که روزهای چهارشنبه با انتشار آمار هفتگی سطح موجودی نفت آمریکا که در این مدت مثبت بوده است، افت داشته اما روز جمعه بعد از منتشر شدن تعداد دکل‌های حفاری میادین نفتی این کشور که خبر از کاهش تعداد آنها داشت، افزایش قیمت داشته است.

هفته اول: به گزارش «دنیای اقتصاد» براساس آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به ۳۰ژانویه(۱۰ بهمن) میزان ذخیره نفت آمریکا حدود ۷میلیون بشکه افزایش داشته است. از طرفی بر اساس گزارش بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا در همین بازه زمانی ۹۴ دستگاه کاهش یافت و به ۱۹۸۷ دستگاه رسید. این آمار که با یک هفته تاخیر در هفته منتهی به ۶ فوریه(۱۷ بهمن ماه) منتشر شدند موجب کاهش بیش از ۳ دلاری قیمت نفت آمریکا در روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه شد که با انتشار آمار کاهشی تعداد دکل‌ها، قیمت‌ نفت در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه (۱۶و۱۷ بهمن) حدود ۳ دلار رشد کرد.

هفته دوم: در هفته منتهی به ۱۳ فوریه(۲۴‌بهمن) اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که حجم ذخیره نفت آمریکا در هفته پیش از آن(هفته منتهی به ۶ فوریه، ۱۷ بهمن) حدود ۹/۴ میلیون بشکه افزایش داشته و به ۹/۴۱۷میلیون بشکه رسیده است، از طرفی در همین بازه تعداد دکل‌های حفاری آمریکا نشان از کاهش ۸۳ عددی داشت. انتشار این آمار موجب افت حدود ۲ دلاری قیمت نفت در روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه شد که روز جمعه(۲۴بهمن) با تغییر مسیر روند قیمتی، بیش از ۲دلار رشد کرد.

هفته سوم: بر اساس آمار EIA حجم ذخیره‌سازی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ فوریه، ۲۴ بهمن حدود ۷/۷ میلیون بشکه رشد داشته است. انتشار این آمار موجب کاهش ۶ درصدی قیمت نفت در روز چهارشنبه هفته گذشته شد. در این بین خبر افزایش قابل توجه تولید نفت آمریکا در هفته یاد شده به افت قیمت نفت کمک کرد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته منتهی به ۱۳فوریه تولید نفت این کشور حدود ۱۴ میلیون بشکه افزایش داشته است، این در حالی است که پیش از این کارشناسان رشد تولید حداکثر ۳ میلیون بشکه‌ای نفت را در این بازه پیش‌بینی کرده بودند. آمار تعداد دکل‌ها در ساعات پایانی روز منتشر می‌شود و تا لحظه تنظیم این گزارش در این خصوص اطلاعاتی در دست نیست. اما از آنجا که در چند هفته اخیر تعداد دکل‌های نفتی آمریکا روندی نزولی داشته، پیش‌بینی می‌شود این آمار همچنان کاهشی باشد و موجب افزایش قیمت نفت در پایان روز جمعه شود.

اما در این بین با وجود افت و خیزهای سه روز پایانی هفته طی سه هفته اخیر، نفت روند قیمتی مثبت داشته است به طوری‌که در بازه زمانی سه هفته اخیر، نفت خام آمریکا(WTI) از حدود ۴۸ دلار در هر بشکه به حدود ۵۲ دلار رسیده است. اما نفت برنت با رشد بیشتری مواجه شده و از حدود ۵۱ دلار در این بازه زمانی به حدود ۶۱ دلار رسیده است که نشان از رشد ۱۰ دلاری دارد. این مساله‌ نشان می‌دهد در حال حاضر تفکر چشم‌انداز کاهش تولید نفت به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت و در پی آن افت تعداد دکل‌های حفاری غالب‌تر از افزایش مازاد عرضه در بازار نفت است. از طرفی به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش قابل توجه ذخیره ذخیره نفت آمریکا و همچنین تولید نفت این کشور این ظن را در بین معامله‌گران بازار نفت تقویت کرده که افزایش چند هفته اخیر بازار نفت بدون پشتوانه بوده است. اما در این بین قابل توجه است که تعدادی از پالایشگاه‌های نفتی آمریکا به دلیل اعتصاب کارگران و تعدادی نیز به دلیل نزدیک شدن به فصل تعمیر و نگهداری تعطیل شده و همین مساله‌ موجب کاهش تقاضای نفت خام در این کشور شده است که می‌تواند یکی از دلایل رشد قابل توجه حجم ذخیره‌سازی نفت آمریکا در چند هفته اخیر باشد.

جدال دکل‌ها با ذخیره نفت آمریکا