معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت NPC بر اساس قوانین موجود و تاکید وزیر نفت باید ٢٠ درصد در طرح‌های زیر‌بنایی به‌ویژه طرح‌های مربوط به افزایش خوراک سرمایه‌گذاری کند. حسن پیوندی در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: طلب‌های وصول نشده، براساس قانون بابت واگذاری شرکت‌های پتروشیمی و درآمد حاصل از اسکله‌ها، تنها منبع مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تازه به‌شمار می‌آیند. وی افزود: چنانچه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بر‌اساس قوانین موجود نتواند در سطح ٢٠ درصد در طرح‌های زیر‌بنایی، از جمله طرح‌های مربوط به افزایش خوراک، که این طرح‌ها مورد تاکید بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز هستند، سرمایه‌گذاری کند، سرمایه‌های انسانی این شرکت به تدریج بازنشسته می‌شوند و انگیزه‌ای برای جذب نیروی جوان نخواهد بود.

پیوندی، عملیاتی شدن نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی را در گرو تدوین احکام و راهبردهای نهایی موجود در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: هم‌اکنون نشست‌هایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در زمینه تعریف راهبرد و وظایف سازمان‌های توسعه‌ای در حال برگزاری است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: برای نخستین‌بار شرکت NPC در جلسه‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌عنوان سازمان توسعه‌ای مطرح شده است، از سوی دیگر مشخص شدن نقش نظارتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی میان شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز، مجتمع‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط با پتروشیمی برای اجرای نقشه راه الزامی است. وی با اشاره به نبود تعهد بخش خصوصی در‌باره سرعت اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره کنونی صنعت پتروشیمی گفت: برای تسریع در این پروژه‌ها دولت می‌تواند با در اختیار گرفتن محصولات نهایی تولید شده در این طرح‌ها به بخش خصوصی از محل منابع صندوق توسعه ملی وام دهد.

احتمال لغو مجوز یا انتقال پتروشیمی‌های خط اتیلن مرکز

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به مواجه شدن طرح‌های پتروشیمی اتیلن مرکز با بحران آب گفت: یکی از توصیه‌های ما به این پروژه‌ها آن است که طرح‌ها را به مناطقی که آب بیشتر است یعنی در کنار ساحل دریا منتقل کنند. مرضیه شاهدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرح‌های خط لوله اتیلن مرکز در اولویت سوم شرکت ملی پتروشیمی قرار دارد چون هیچ کدام از طرح‌های آن فعال نیستند. وی افزود: بخش فیروزآباد که قرار است اتان تولید کند به نوعی در حال فعال شدن است اما بخش پایین‌دستی آن در چهار شهر جهرم، فسا، داراب و استهبان هنوز هیچ فعالیتی نکرده‌اند و پتروشیمی استهبان حتی مجوز احداث هم ندارد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: همه این طرح‌ها با کمبود آب مواجه هستند، به‌‌رغم آنکه مدیریت جدید این طرح‌ها اعلام می‌کند روش جدیدی پیدا کرده‌اند که آب کمتری مصرف کنند اما واقعیت آن است که استانداری فارس ما را مورد سوال قرار می‌دهد که چرا در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم و در این شهرها حتی آب شرب هم به سختی تامین می‌شود در این شهرها طرح پتروشیمی تعریف کرده‌اید. شاهدایی احتمال لغو مجوز این طرح‌ها را رد نکرد و گفت: یکی از توصیه‌های ما به پروژه‌های تعریف شده در داخل کشور آن است که طرح‌ها را به مناطقی که آب بیشتر است یعنی در کنار ساحل دریا منتقل کنند. وی با بیان اینکه پیشنهاد ما در مورد طرح‌های اتیلن غرب انتقال به نزدیک‌ترین جای ممکن یعنی عسلویه یا پارسیان است، افزود: این پروژه‌ها را می‌توانند در این مناطق ساحلی اجرا کنند و درآمدهای آن را به استان خودشان منتقل کرده و صنایع پایین‌دستی را گسترش دهند. مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی تاکید کرد: توصیه ما به مقامات استانی و نماینده‌های همه طرح‌های تعریف‌شده در داخل کشور که با مشکل کمبود آب مواجه هستند این است که اصرار نداشته باشند حتما در آن شهر پتروشیمی احداث شود.

وی افزود: یک واحد صرف پتروشیمی نه اشتغال‌زایی و نه درآمدزایی لازم را برای استان خواهد داشت اما اگر درآمد همان پتروشیمی به احداث صنایع پایین‌دستی در استان اختصاص یابد هم درآمد بیشتر و هم اشتغال‌زایی بیشتری خواهد داشت و هم از منابع کمیاب آب استفاده نخواهد کرد و آلودگی کمتری هم تولید خواهد کرد.