سبقت گازی فرانسوی‌ها برای ورود به ایران

گروه نفت و پتروشیمی: دولت یازدهم از شروع کار خود به منابع گازی کشور توجهی ویژه داشت. ظرفیت‌های بالای این انرژی پاک و نیز ذخایر عظیم آن در کشور که بیش از دو قرن قابلیت بهره‌برداری دارند، از دلایل اصلی این توجه ویژه است. موضوعی که در دولت‌های قبلی نیز با برنامه‌هایی همراه بود اما به دلیل آغاز تحریم‌ها و خروج پیمانکاران درجه یک از صنعت نفت و گاز ابتر ماند. با این حال با روی کار آمدن دولت جدید موضوع گاز و بهره‌برداری از فرصت‌های فراروی آن بار دیگر به کانون توجه دولت تبدیل شد. استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و تأمین نیاز دانش فنی و...اقداماتی است که دولت در تدارک انجام آن است. در حال حاضر راه‌اندازی فازهای مختلف پارس جنوبی و رایزنی‌های مسوولان کشور با سرمایه‌گذاران خارجی برای بازگشت به صنعت گاز در کنار افزایش توان صادراتی گاز به کشورهای مختلف از موضوعاتی است که در حال حاضر به تدبیر دولت قادر به گسترش توان صادراتی کشور است. در این بین برگزاری نمایشگاه فرانسه که هفته گذشته ایران نیز در آن حضور داشت فرصتی را پیش آورد که همزمان با رایزنی‌های وزیر نفت در اجلاس اوپک با غول‌های نفتی، توجهات سرمایه‌گذاران خارجی را به بخش گاز جلب کند. کارشناسان معتقدند به دلیل پیشرفت سریع بهره‌برداری رقبای گازی ایران از میادین مشترک ضرورت دارد دولت در جذب سرمایه‌گذاران به سرعت اقدام کند. با این حال رفع تحریم‌ها شرایط جدیدی را‌ پیش پای کشور در حوزه گاز قرار خواهد داد. بررسی‌ها نشان می‌دهند هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تلاش می‌شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن اینکه حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می‌رسد.

در این بین گزارش‌ها از کنفرانس جهانی گاز (WGC) که بزرگترین و مشهورترین گردهمایی فعالان صنعت گاز جهان است و حدود چهار هزار نفر از بیش از ١٠٠ کشور دنیا را گرد هم می‌آورد، نشان می‌دهد مدیران عامل ١٥ شرکت بزرگ فرانسه از جمله TOTAL، TECHNIP، SCHNEIDER، VINCI ENERGY و... در حاشیه کنفرانس جهانی گاز و جلسه با اتحادیه کارفرمایان فرانسه (MEDEF) برای حضور در صنعت گاز ایران به‌صورت مستقیم با مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مذاکره کرده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که برای حضور در کنفرانس جهانی گاز به فرانسه سفر کرده بود در این رابطه گفت: این شرکت‌ها آمادگی خود برای حضور، سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های مختلفی که در صنعت گاز ایران است را اعلام کردند.

حمیدرضا عراقی که با «شانا» گفت‌وگو کرده با بیان اینکه این ملاقات‌ها در غرفه شرکت ملی گاز ایران و در نمایشگاه پاریس برگزار شد، افزود: در حاشیه کنفرانس جهانی گاز شرکت نفت فرانسه و شرکت بوتاش ترکیه نیز با هیات ایرانی مذاکره داشتند. وی تاکید کرد: برگزاری جلسه با اتحادیه کارفرمایان فرانسه (MEDEF) نیز از جمله برنامه‌هایی بود که از پیش هماهنگ شده بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این اتحادیه شامل ١٠٠ شرکت بزرگ فرانسوی از جمله توتال، ایرباس، چندین بانک بزرگ و شرکت‌های سرمایه‌گذار است که در حوزه انرژی، خطوط انتقال، ساخت پالایشگاه، ذخیره‌سازی و دیگر بخش‌های صنعت نفت و گاز حضور دارند.

به گفته وی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را در این جلسه که با هماهنگی سفارت ایران در فرانسه برگزار شده بود ارائه و در ادامه به پرسش‌های آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ داده شد. عراقی یادآور شد: شرکت ملی گاز ایران در نمایشگاه پاریس، ١٨ پروژه بزرگ از جمله خط نهم و یازدهم سراسری، ادامه خط هفتم سراسری، طرح‌های ذخیره‌سازی و... را برای سرمایه‌گذاری معرفی کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه استقبال بسیار خوبی از حضور ایران در کنگره جهانی گاز و نمایشگاه شده است، تصریح کرد: در این جلسه‌ها روش‌های سرمایه‌گذاری BOO،BOT، سرمایه‌گذاری مستقیم و... به‌صورت کامل تشریح شد. وی اعلام کرد: اتفاق مهم دیگری که در این دوره از نمایشگاه و کنفرانس جهانی گاز افتاد، انتخاب دو نفر از هیات ایرانی به‌عنوان رئیس کمیته تخصصی و عضو کمیته برگزاری سه سال آینده کنفرانس بود. عراقی ادامه داد: از سوی دیگر، هیات ایرانی در این دوره ریاست سه پنل تخصصی را نیز برعهده داشتند. اتحادیه بین‌المللی گاز در سال ١٩٣١ به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی پایه‌گذاری شد. ماموریت IGU حمایت از (صنعت) گاز به‌عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم پایدار انرژی جهان، همچنین تقویت زمینه‌های پیشرفت سیاسی، فنی و اقتصادی صنعت گاز اعلام شده است.