گروه نفت و پتروشیمی: بازار نفت برای اینکه دوباره اثبات کند قدرت اوپک در بازار افول کرده و این سازمان تاثیر‌گذاری قبل را ندارد، در معاملات پایانی روز جمعه نه‌تنها افت نکرد که حتی ۲ درصد رشد کرد. از جمله قیمت نفت برنت به بالای ۶۳ دلار در هر بشکه رسید. از سوی دیگر وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه اعلام کرد که اوپکی‌ها قیمت ۷۵ دلاری را برای نفت منصفانه می‌دانند و از احتمال آغاز صادرات نفت به روسیه در هفته جاری خبر داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفته گذشته میلادی (روز جمعه) حدود ۲ درصد رشد کرد و بر این اساس نفت خام آمریکا با ۱۳/ ۱ دلار افزایش قیمت به ۱۳/ ۵۹ دلار بر بشکه رسید. بهای نفت برنت نیز ۲۸/ ۱ دلار افزایش یافت و این نوع نفت به در پایان معاملات این روز ۳۱/ ۶۳ دلار به فروش رسید.

به گزارش رویترز، تحلیلگران حوزه انرژی رشد آخر هفته را عجیب و غیر‌منتظره دانسته‌اند چراکه در این روز اوپک تصمیم گرفت سقف تولید خود را روی ۳۰ میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد و قاعدتا در این روز باید شاهد افت قیمت‌ها می‌بودیم. این گزارش می‌افزاید که قیمت نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به شدت کاهش یافت به‌طوری‌که روزانه حدود ۳ درصد افت کرده بود، بنابراین رشد قیمت نفت در پایان معاملات جمعه در نتیجه تلاش فعالان بازار برای جبران افت قیمت نفت در دو روز پیش از آن رخ داد. روز جمعه صدوشصت‌وهفتمین نشست اوپک در وین برگزار شد و اعضای این سازمان برای هفتمین دور پیاپی به سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت این سازمان رای دادند. این در حالی است که ۶ ماه پیش روزی که در پایان نشست ۱۶۶ البدری، دبیر کل اوپک اعلام کرد سقف تولید اوپک کاهش نمی‌یابد افت شدیدی در قیمت نفت شاهد بودیم و به‌طور کل در یک هفته مانده به نشست پیشین، نفت بیش از ۱۱ دلار افت کرد.

در حالی که قیمت برنت به سختی توانست در معادلات روز جمعه به بالای ۶۳ دلار برسد زنگنه بعد از نشست اوپک به خبرنگاران گفت که اکثریت اعضای اوپک قیمت ٧٥ دلاری را برای هر بشکه نفت منصفانه می‌دانند. به گزارش رویترز، وی تصریح کرد: من بر این باور هستم که بیشتر اعضای اوپک معتقدند که قیمت حدود ٧٥ دلار برای هر بشکه نفت برای هر دوطرف عادلانه و موثر است. پیش از این وزیران نفت عراق، آنگولا و ونزوئلا نیز قیمت ٧٥ تا ٨٠ دلار را برای هر بشکه نفت عادلانه اعلام کرده بودند.

زنگنه با بیان اینکه ایران از قیمت‌های کنونی نفت راضی نیست، تاکید کرد که ایران قصد دارد ظرف دو ماه پس از لغو تحریم‌ها ٥٠٠ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود بیفزاید و ظرف ٦ تا ٧ ماه این میزان را به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. وی اعلام کرد: فکر نمی‌کنم شاهد افت جدیدی در قیمت‌های نفت در نتیجه افزایش عرضه باشیم؛ زیرا دیگر اعضای اوپک برای باز شدن جا و فضا، تولید را کاهش خواهند داد. زنگنه همچنین به نامه‌ای که ایران به اوپک فرستاده است، اشاره کرد و گفت: من نامه‌ای به کشورهای عضو اوپک نوشته‌ام و این حق ماست که سهم خود را از بازار پس بگیریم. در عین حال روز گذشته زنگنه در بازگشت از وین به «شانا» گفت: برای افزایش تولید و بازگشت به بازار نیازی به مجوز نداریم و سهم خود را به دیگران واگذار نمی‌کنیم. وی افزود: منظور از باز شدن جا برای ایران، تنها بحث فروش نیست، بلکه بیشتر از میان بردن تاثیر منفی روی قیمت‌ها است که این مساله برای ما بسیار مهم است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم سهمی را که پیش از تحریم‌ها داشتیم، به دیگران واگذار کنیم.

این درحالی است که وزیر نفت کشورمان پیش از این در گفت‌وگو با شبکه خبری CNBC درخصوص تاثیر بازگشت نفت ایران بر بازار جهانی نفت گفته بود که بازگشت نفت ایران از قیمت‌های این محصول نمی‌کاهد. زنگنه افزوده بود که البته در حال حاضر نگرانی اصلی ایران پس گرفتن سهم‌ گذشته خود از بازار نفت است.

وزیر نفت همچنین درباره دیدارهای خود با مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی در حاشیه نشست ١٦٧ و سمینار دو روزه اوپک، گفت: بیشتر شرکت‌ها تمایل داشتند به ایران بازگردند و در پروژه‌های نفت و گاز کشور فعالیت کنند، ضمن این‌که درباره مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) صحبت کردند، ما نیز زمینه‌ها و اولویت‌های موجود را در این باره توضیح دادیم. وی ادامه داد: همه شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی منتظر لغو تحریم‌های ایران هستند تا بتوانند روی پروژه‌های اولویت‌دار ایران کار کنند. در عین حال خبرگزاری تسنیم از قول زنگنه اعلام کرده است که احتمال دارد این هفته شاهد ارسال اولین محموله نفت به روسیه باشیم. بر اساس این خبر، بیژن نامدار زنگنه هفته گذشته در گفت‌وگو با ریانووستی گفته بود: «ما امیدواریم هفته آینده نخستین واردات نفت ایران توسط روسیه انجام شود.» وی اضافه کرد لازم است ببینیم روسیه به چه میزان نفت وارداتی ایران نیاز دارد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اواسط آوریل از در جریان بودن اجرای توافق مبادله نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه خبر داده بود.