وزیر نفت با بیان اینکه پیش از تک نرخی شدن، قیمت متوسط هر لیتر بنزین 800 تومان بود، گفت: تک‌نرخی شدن بنزین راهکاری برای جلوگیری از فساد است.

به گزارش «ایرنا»، بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران که در محل نمایشگاه‌های دائمی مجلس شورای اسلامی برپا شده است، در جمع خبرنگاران گفت: این مطلب که گفته می‌شود تا پایان سال قیمت بنزین دوباره افزایش می‌یابد به هیچ عنوان صحیح نیست و من آن را تکذیب می‌کنم.

وزیر نفت با بیان اینکه طبق قانون موظف هستیم قیمت سوخت را تا پایان برنامه پنجم به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسانیم، گفت: به غیر از کسب درآمد برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها، برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی نیز نیاز داریم که قیمت‌ها را متعادل کنیم.

زنگنه با یادآوری اینکه هدف دیگر ما تک نرخی کردن سوخت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی است، خاطرنشان کرد: اوایل سال ۹۳ سه نرخ بنزین ۴۰۰، ۷۰۰ و یک هزار تومانی وجود داشت که در اواسط سال گذشته نرخ ۴۰۰ تومانی که از مرحله اول هدفمندی باقی مانده بود، حذف شد و در نهایت در خرداد ماه سال جاری نیز با تک نرخی شدن قیمت، بنزین ۱۰۰۰ تومانی عرضه شده است.وی ادامه داد: متوسط نرخ بنزین پیش از تک نرخی شدن حدود ۸۰۰ تومان بود، زیرا ۳۰ درصد بنزین کشور با نرخ یک هزارتومان مصرف می‌شد.وزیر نفت با یادآوری فساد‌آور بودن عرضه بنزین چند نرخی، اظهار کرد: به خاطر سوءاستفاده‌ها و مشکلات ناشی از این موضوع برخی از جایگاهداران با مشکل مواجه شده و به زندان افتادند.وزیر نفت درخصوص مذاکره با شرکت‌های خارجی در حاشیه اجلاس اخیر اوپک گفت: با مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی در این اجلاس ملاقات داشتیم و آنها برای بازگشت اظهار علاقه‌مندی کردند. زنگنه افزود: من طی این مذاکرات به این شرکت‌ها توضیح دادم که بازار نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها به‌طور کلی با دوران پیش از تحریم متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما ظرفیت‌های بزرگی طی دوران تحریم در صنعت نفت ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: مدل جدید قراردادهای نفتی ایران نیز در پی مذاکرات برای آنها توضیح داده شد که استقبال کردند اما حضورشان را به لغو تحریم‌ها موکول کرده‌اند.

وزیر نفت درخصوص حضور شرکت‌های خارجی در پارس جنوبی نیز گفت: پروژه‌های پارس جنوبی تقریبا به‌طور کامل تعیین تکلیف شده‌ و در شرایطی قرار ندارند که نیاز باشد به دنبال سرمایه‌گذار جدید برای آنها باشیم. وزیر نفت همچنین درباره توانمندی شرکت‌های ایرانی در عرصه فراساحل و تاسیسات دریایی اظهار کرد: در سال ۱۳۷۶ که کار در این حوزه را شروع کردیم، شرکت‌های ایرانی به سختی توان ساخت پایه‌های سکو را داشتند، اما امروزه چهار یا پنج شرکت بسیار توانمند در بخش تاسیسات دریایی داریم که در حال رقابت با یکدیگر هستند.