وزیر نفت هند گفت: به ایران اعلام کرده‌ایم که هر زمان تحریم‌ها لغو شود، آماده افزایش واردات نفت از این کشور هستیم.

به گزارش «ایسنا»، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به این سوال که آیا پس از لغو تحریم‌های ایران، هند واردات نفت خود از این کشور را افزایش می‌دهد، گفت: به اندازه کافی به ایران اعلام شده که اگر هر پیام مثبتی از گفت‌وگوهای هسته‌ای حاصل شود، ما آماده اقدام در این زمینه هستیم.

هند در تلاش است تا از موقعیت خود به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کنندگان انرژی جهان برای چانه‌زنی بهتر با کشور‌های صادر‌کننده نفت استفاده کند. وزیر نفت هند در گفت‌وگو با رویترز افزود: تلاش وزارت نفت هند در گفت‌وگو با صادر‌کنندگان فراتر از افزایش واردات نفت است. اکنون هند می‌خواهد از تقاضای بالای نفت خود به‌عنوان ابزاری برای تقویت اقتصاد خود و اشتغالزایی استفاده کند. پرادهان افزود: ما یک بازار هستیم و مقدار نفتی که خریداری می‌کنیم، سلاح ما است. هند چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان و سومین وارد‌کننده نفت حدود ۸۰ درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند و تقاضای سوخت در این کشور به دلیل رشد سریع اقتصادی در حال افزایش است.اقتصاد هند پس از ثبت رشد اقتصادی سریع‌تر نسبت به چین در سه ماه چهارم سال گذشته، در سه ماه منتهی به ماه مارس رشد ۵/ ۷ درصدی را تجربه کرد که از رشد ۷ درصدی چین در این بازه زمانی بیشتر بود. اقتصاد هند سال گذشته در مجموع ۳/ ۷ درصد رشد داشت.

برآورد می‌شود مصرف فرآورده‌های نفتی در هند در سال مالی جاری ۹/ ۱۶۶ میلیون تن باشد و تولید نفت داخلی این کشور تقریبا چند سال است که راکد مانده است.

وزیر نفت هند تقاضای نفت این کشور را به دلیل فشار دولت برای ایجاد مراکز تولیدی و اشتغالزایی روبه افزایش می‌داند. وی اخیرا به کلمبیا و مکزیک سفر و با اعضای اوپک در وین برای کمک به شرکت‌های هندی دیدار کرد.

پرادهان خاطرنشان کرد: کاهش قیمت جهانی نفت این فرصت را برای هند به وجود آورده تا خرید خود از بازار را افزایش دهد و سبد نفتی خود را متنوع کند. وی افزود: دهلی همچنین به فکر روابط بلند‌مدت خود با کشور‌های نفت‌خیز است. وزیر نفت هند گفت: ما نمی‌توانیم پس از بی‌ثباتی‌های کوتاه‌مدت تصمیمات نادرست بگیریم.