گروه بنگاه‌ها: در حالی که فعالیت شرکت حفاری شمال در طرح‌های پارس جنوبی ادامه دارد چندی پیش طی بیانیه‌ای از سوی شرکت ملی نفت عنوان شد که فعالیت این شرکت به لحاظ کیفیت و بهره‌وری در مقایسه با سایر شرکت‌های ایرانی و خارجی در پایین‌ترین سطح قرار دارد. براساس بررسی‌های به عمل آمده، پس از درج بیانیه یادشده شرکت حفاری شمال نیز نسبت به نحوه فعالیت و عملکرد خود شفاف‌سازی کرده است. این شرکت در پاسخ به بند ۳ بیانیه که به پایین بودن راندمان فعالیت شرکت حفاری شمال اشاره دارد می‌گوید: متوسط راندمان دستگاه‌های حفاری دکل‌های یک و دو در سال ۲۰۱۴ میلادی معادل ۷۴/ ۹۵ درصد است که صورت وضعیت‌های تایید شده از سوی کارفرمای مربوطه این امر را تصدیق می‌کند.

بنابراین راندمان دستگاه‌های دریایی این شرکت از راندمان دکل‌های خارجی فرسوده که طبق بیانیه شرکت ملی نفت ۴/ ۷۱ درصد است، بیشتر بوده و ادعای مندرج در بیانیه تعجب‌آور است.محاسبات راندمان اعلامی در بیانیه یادشده صحیح نیست و بدیهی است که در محاسبه راندمان عملکرد دکل که بیانگر عملکرد پیمانکار است باید انتظارات ناشی از فعل پیمانکار نیز در نظر گرفته می‌شد.درخصوص ادعای مندرج در بیاینه مبنی بر زمان حفاری طولانی از سوی دکل‌های شرکت حفاری شمال، این توضیح لازم است که «دکل سحر۱» در مدت زمان فعالیت خود در میادین مشترک پارس جنوبی از تاریخ شروع به کار در مورخ ۲۷/ ۰۳/ ۱۳۹۱ تا ۳۰/ ۱۰/ ۱۳۹۳ توانسته ۲۴۰۱۱ متر حفاری کرده و ۳ حلقه چاه (دو حلقه چاه اکتشافی) را تکمیل کند و روی ۱۱ حلقه چاه نیز مشغول انجام عملیات حفاری همزمان (Batch Drilling‌) بوده است.همچنین «دکل سحر ۱» با ثبت رکوردی جدید در تاریخ توسعه پارس جنوبی توانسته است در چاه شماره ۸ در مجموع حفاری حفره ۳۲ اینچ، راندن جداری و سیمانکاری را ظرف مدت ۱۴ ساعت انجام دهد، در حالی که این رکورد قبلا ۲۲ ساعت و برای یک دستگاه خارجی بوده است. «دکل سحر ۲» در مدت زمان فعالیت خود از تاریخ ۰۳/ ۰۳/ ۱۳۹۲ تا ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۳ توانسته ۱۹۸۷۴ متر حفاری به‌صورت همزمان (Batch Drilling) روی ۵ حلقه چاه انجام دهد و یک حلقه چاه را نیز تکمیل کند.

همچنین در پاسخ به ادعای بیانیه یادشده (بند ۴ قسمت ب) مبنی بر بالا بودن نرخ قرارداد اجاره دکل‌های سحر۱ و سحر۲ نسبت به شرکت‌های خارجی، تصریح می‌شود که شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۲ بابت نرخ قراردادهای برخی دستگاه‌های خارجی مستعمل با میانگین عمر ۱۵ سال به‌طور متوسط ۱۶۰ الی ۱۸۰ هزار دلار روزانه پرداخت می‌کرده است (به‌عنوان مثال دکل فرسوده پایه دار COSL FORCE با ملیت چینی با نرخ ۱۷۷ هزار دلار در روز، دکل فرسوده پایه دار DD۴ با ملیت هندی با نرخ ۱۷۸ هزار دلار در روز، دکل فرسوده FD۹ با ملیت هندی ۱۵۸ هزار دلار در روز در اختیار شرکت‌های نفت و گاز پارس و فلات قاره بوده است)که با مبلغ ذکر شده در بیانیه مزبور که ۱۴۹ هزار دلار عنوان شده است بسیار فاصله دارد! این در حالی است که نرخ قراردادهای عنوان شده به مراتب از قراردادهای دستگاه‌های نو حفاری داخلی بالاتر است. پاسخ شرکت حفاری شمال بسیار طولانی است و در مجموع تاکید این شرکت بر بالا بودن راندمان و قیمت مناسب خدمات آن است.