شرکت «شلمبرژر» که از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات نفتی در جهان به شمار می‌رود اعلام کرده است که به محض لغو تحریم‌ها، ورود دوباره به ایران را مد نظر قرار خواهد داد.


به گزارش «ایرنا»، منابع خبری آمریکا نوشتند: پال کیبزگارد، مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرد: زمانی که تحریم‌ها لغو شدند و فعالیت در ایران مجاز شد، این شرکت بازگشت به این کشور را بررسی خواهد کرد.


شرکت آمریکایی - فرانسوی شلمبرژر جزو آخرین شرکت‌های غربی بود که ایران را ترک کرد. بر اساس قوانین آمریکا، مشارکت شرکت‌های این کشور در حوزه نفت و گاز ایران از سال ۱۹۹۵ ممنوع شده است؛ اما این شرکت به خاطر اینکه در خارج از ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، توانسته بود در پروژه‌های ایران حضور داشته باشد.


این رسانه‌ها به نقل از خبرگزاری رویترز نوشتند: شلمبرژر در نیمه اول سال 2013 تمام پروژه‌های خود را در ایران تکمیل کرد و از کشور خارج شد. با این حال برخی منابع غیررسمی بر این ادعا بودند که این شرکت هنوز روابط خود را با شرکت ملی نفت ایران حفظ کرده است.


درآمد این شرکت از پروژه‌های ایران در سال ۲۰۱۲ به ۴۱۸ میلیون دلار رسید که برابر سه درصد از کل درآمدهای شلمبرژر در آن سال بود. با این حال وزارت دادگستری آمریکا پس از شش سال تحقیق، این شرکت را به خاطر نقض تحریم‌ها علیه سودان و ایران، به پرداخت ۲۳۷ میلیون دلار محکوم کرد.


شرکت شلمبرژر فروردین امسال پذیرفت که از طریق دفاتر این شرکت در تگزاس، تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران و سودان را عمدا نقض کرده است.

این شرکت متهم شده بود که در فاصله سال‌های 2004 تا 2010 از طریق دفاتر خود در تگزاس آمریکا توانسته بود برخی تجهیزات را با دور زدن تحریم‌های آمریکا به ایران و سودان صادر کند.

بر اساس توافق جامع هسته‌ای که اخیرا میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، قرار شده که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و راه برای ورود دوباره شرکت‌های غربی به حوزه انرژی ایران باز شود.


به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورتی که در اجرای توافق مشکلی پیش آید، تمامی تحریم‌ها دوباره به حالت اول باز خواهد گشت.

شرکت شلمبرژر اخیرا اعلام کرده بود که ۹هزار تن از کارکنان خود در خارج را به خاطر افت قیمت‌های جهانی نفت و کنترل مخارج شرکت اخراج خواهد کرد.


این شرکت که بیش از 108 هزار کارمند دارد، اضافه کرد: این شرکت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سود شلمبرژر بهتر از آنچه انتظار می‌رفت بهبود یافته است؛ موضوعی که باعث افزایش اندک ارزش سهام این شرکت در بازار نیویورک شد.