گاز طبیعی موجب شد مردم قطر به‌عنوان ثروتمندترین مردم دنیا شناخته شوند درحالی‌که ایران با داشتن منابع سوخت بیشتر در حال سبقت از همسایه خود است.

به گزارش «سنا» و به نقل از بلومبرگ، بیشتر تولیدات ایران با داشتن 78 میلیون جمعیت به مصرف داخلی می‌رسد و این کشور نفتی از طلای سیاه خود به‌منظور افزایش میزان تولیدات گازی استفاده می‌کند.


قطر با داشتن ۳/ ۲ میلیون نفر جمعیت دومین صادرکننده گاز بعد از روسیه محسوب می‌شود و سالانه ۸۶ میلیارد دلار تولید دارد. پس از توافق ایران با قدرت‌های جهانی در هفته گذشته پس از دو سال مذاکره پیاپی، تحریم‌ها برداشته خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش خواهد یافت.


دولت ایران در حال جدال با مصرف داخلی گاز در کشور است که هر 10 سال یک بار به میزان دو برابر افزایش می‌یابد. درحالی‌که این کشور دارنده 18 درصد از ذخایر کل گاز طبیعی دنیا است و کمتر از یک درصد از این محصول را صادر می‌کند.


جاناتان استرن، مدیر گروه گازهای طبیعی موسسه تحقیقات انرژی آکسفورد در این خصوص اظهار کرد: تقاضای داخلی برای مصرف گاز طبیعی در ایران بسیار زیاد است و برای پاسخ به این تقاضا این کشور مجبور است میزان تولیدات خود را افزایش دهد.ایران در یک دهه گذشته به‌عنوان یکی از واردکنندگان گاز در دنیا محسوب می‌شود و با توسعه پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی در این کشور به‌طور حتم افزون بر میزان مصارف داخلی خود، به تولید این کالا روی خواهد آورد.


بر اساس گفته‌های تحلیلگر موسسه Energy Aspects در لندن، ایران تا سه سال آینده به یکی از بزرگ‌ترین و قابل توجه‌ترین تولیدکننده‌های گاز در جهان تبدیل خواهد شد.درآمدهای حاصل از صادرات گاز در این کشور کمتر از آن مبلغی است که از صنعت پتروشیمی خود اخذ می‌کند تا سوخت را برای تعدیل فشار در میدان‌های نفتی تزریق کند.


میزان صادرات گاز در ایران کمتر از ۴ درصد کل درآمدهای صادراتی این کشور در سال۲۰۱۰ میلادی بوده که در مقایسه با ۷۸ درصد صادرات در زمینه نفت و فرآورده‌های نفت، بسیار رقم ناچیزی است.

شرکت وود مک کنزی، تخمین زده است که مصرف داخلی گاز در ایران در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۹۰ میلیارد متر مربع خواهد رسید درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ میزان مصرف داخلی در این کشور ۱۵۰ میلیارد متر مکعب بوده است.


استفان ارورکه، محقق شرکت وود مک‌کنزی در این خصوص گفت: ایران برای افزایش میزان صادرات باید درصدد ساخت خطوط جدید انتقال گاز باشد و به احتمال زیاد این کشور قادر خواهد بود میزان shipment‌های غربی را از راه ترکیه تا سال 2020 افزایش دهد.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود 90درصد از صادرات گاز ایران از راه ترکیه صورت می‌پذیرد. طبق تحقیقات موسسه Chatham House ایران در نظر دارد میزان صادرات خود را به عمان، پاکستان و عراق افزایش دهد.


ایران، گاز مایع طبیعی تولید نمی‌کند و ترمینال‌های گازی این کشور حدود ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند. این کشور در نظر دارد نخستین گاز LNGخود را در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید کند و به نظر می‌رسد پس از برداشتن تحریم‌ها این تولیدات ادامه یابد. طبق تحقیقات موسسه مالی بارکلی درحالی‌که ممکن است ایران هزینه‌های پروژه‌های LNG و پتروشیمی را افزایش دهد تاثیرات آن در بازار چند سال آتی معلوم خواهد شد.


جمی اینگرام، تحلیلگر موسسه IHS در این خصوص گفت: برداشتن تحریم‌ها چند ماه زمان می‌برد و به نظر تحریم‌های اتحادیه اروپا در وهله اول برداشته می‌شود و پس از آن تحریم‌های آمریکا تعلیق می‌شود.


اما شرکت‌های انرژی آسیایی از هم‌اکنون در صف ورود به ایران هستند. وی ادامه داد: ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت گاز خود احتیاج دارد و در نظر دارد تولید روزانه خود را تا ۵ سال آینده به ۲/ ۱ میلیارد متر معکب در روز برساند درحالی‌که هم‌اکنون میزان تولیدات این کشور روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب است.