گروه نفت و پتروشیمی: قرارداد صادرات گاز ایران به عمان نهایی شده و به گفته مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز، تا دو سال و نیم آینده صادرات گاز به این کشور آغاز می‌شود.

به گزارش «شانا» شهریورماه سال ٩٢ و در حاشیه سفر «سلطان قابوس» پادشاه عمان به ایران تفاهمنامه‌ای میان تهران و مسقط امضا شد که قرار شد گاز طبیعی ایران را با خط لوله‌ای از زیردریا به این کشور سلطان نشین ارسال کند، تفاهمنامه‌ای که پایان همان سال و در بحبوبه تحریم‌ها تبدیل به قرارداد شد تا این تصور که گاز ایران زودتر از کشورهای دیگر به این کشور خواهد رفت، قوت گیرد. سفر روز دوشنبه محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به این تصورات قوت بخشید.

روز گذشته علیرضا کاملی با اشاره به ابراز آمادگی شرکت تاسیسات دریایی برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، گفت: در دیدار روز گذشته، یک شرکت با سابقه عمانی که تجربه زیادی در این زمینه دارد نیز اعلام آمادگی کرده است. آنها دراین جلسه درباره توانایی و فعالیت‌هایشان در زمینه اجرای خط لوله توضیح‌هایی دادند و خواستار مشارکت در ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عمان شدند؛ قرار شد این شرکت عمانی و شرکت تاسیسات دریایی با یکدیگر مذاکره و زمینه‌های همکاری را با یکدیگر بررسی کنند. وی با بیان اینکه نخستین گام برای اجرای پروژه صادرات گاز ایران به عمان پایان مطالعات بخش خشکی و دریایی و تعیین بهترین مسیر برای احداث این خط لوله است، افزود: در واقع با مشخص شدن بهترین مسیر می‌توان درباره جزئیات و نحوه اجرای آن مذاکره کرد.

کاملی با بیان اینکه درشرایط حاضر توانایی شرکت‌ها در حال بررسی است، درخصوص زمان اجرایی شدن این پروژه گفت: حدود پنج ماه برای مطالعه بخش دریایی و ٦ ماه برای مطالعه بخش خشکی این پروژه درنظرگرفته شده است که مطالعات آن آغاز شده است؛ همچنین ١٨ تا ٣٠ ماه برای راه‌اندازی کامل این خط در نظر گرفته شده است.

مدیر‌عامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به اینکه در واقع هدف‌گذاری شده ظرف دو سال و نیم آینده گاز ایران به عمان برود، اظهار کرد: البته تلاش دو کشور این است که این زمان را کاهش دهند و به کوتاه‌ترین زمان ممکن برسند.

به گفته کاملی یکی از دلایل تاکید وزیران نفت دو کشور بر تسریع اجرای صادرات گاز ایران به عمان افزون بر نیاز این کشور به گاز ایران بحث ال‌ان‌جی است. وی در این خصوص تصریح کرد: هم اکنون حدود ٢٣ درصد از ظرفیت تولید ال‌ان‌جی عمان بلااستفاده مانده است، ایران قرار است از این ظرفیت خالی برای بازاریابی و فروش ال‌ان‌جی استفاده کند و به ازای آن هزینه حق‌العمل‌کاری برای تبدیل گاز به ال‌ان‌جی را به این کشور پرداخت کند. مدیر‌عامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به اینکه قرار‌داد صادرات گاز ایران به عمان زمان تحریم‌ها امضا شده است، تاکید کرد: بنابراین درصورت تداوم تحریم‌ها درخصوص اجرایی شدن این قرارداد مشکلی وجود ندارد، هم‌اکنون هدف دو کشور این است که در زودترین زمان ممکن خط لوله ساخته و گاز ایران به این کشور منتقل شود.