افزایش تولید نفت ایران به 2/ 4 میلیون بشکه تا پایان سال 2016

وزیر نفت در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: ایران پیش از برداشتن گام‌هایی برای حضور قویتر در بازار، منافع دیگر کشورها را درنظر نخواهد گرفت و پس از لغو تحریم‌ها سطح تولید خود را به ۲/ ۴ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر نفت در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: تا پایان سال ۲۰۱۶، تولید نفت ایران به بالاترین میزان یعنی روزانه ۲/ ۴ میلیون بشکه خواهد رسید. زنگنه تاکید کرد: ایران با برداشته شدن تحریم‌ها، تولید خود را پایین نگه نخواهد داشت.

اما تحلیلگران انتظار دارند که ایران تولید نفت خود را با برداشته شدن تحریم‌ها ۶۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. وزیر نفت در مورد تولید نفت پس از برداشته شدن تحریم‌ها گفت: آیا ما می‌توانیم صبر کنیم و پس از لغو تحریم‌ها تولید نکنیم؟ چه کسی این را در داخل می‌تواند قبول کند؟ آیا شما اعتقاد دارید. کشور ما قبول می‌کند تا برای تامین بازار دیگر کشورها، خود تولید نکند؟ این عادلانه نیست.» وی در مورد استراتژی حفظ سطح تولید گفت: پس از یک سال، واکنش بازار و تولیدکنندگان نفت شیل نشان می‌دهد که این اقدام تاثیر مهمی بر بازار نداشته است.

تصویب قراردادهای نفتی تا نیمه مهرماه در هیات دولت

در این بین وزیر نفت از تصویب نهایی قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) ظرف دو هفته آینده در هیات‌ دولت خبر داد. بیژن زنگنه در گفت‌وگو با «شانا» با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی حداکثر ظرف دو هفته آینده در هیات‌ دولت تصویب می‌شود، گفت: این قرارداد ابتدا در تهران و سپس در لندن به سرمایه‌گذاران معرفی خواهد شد. بر اساس این گزارش، وزارت نفت با هدف تسریع در توسعه میدان‌های نفت و گاز، جبران کم‌کاری سال‌های گذشته در میدان‌های مشترک و وارد کردن فناوری‌های نوین اقدام به طراحی مدل جدید قراردادهای نفتی کرد که به دلیل تحریم، معرفی آن به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی با تاخیر همراه شده است.